...

...

Indlægaf Martin E. Haastrup » 09. jun 2009 03:06

...
Sidst rettet af Martin E. Haastrup 19. jul 2009 16:07, rettet i alt 2 gange.
Martin E. Haastrup
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. feb 2008 12:02

Re: Moralsk Vaccum.

Indlægaf Søren Skogstad » 29. jun 2009 12:06

Kære Martin

Jeg synes det er nogle indsigtsfulde betragtninger du leverer.
Jeg mener også det er helt rigtigt at samfundets tendens nu er at erstatte den individuelle
moralske stillingtagen med regler fra samfundets side. Bl.a. ikke at blive syg - og det bliver du
hvis du ikke følger samfundets regler - og den underforståede mening er: for bliver du syg så er
du en belastning for os andre. Men vil du strække det til at man selv må bestemme hvor stærkt
man må køre i bil, og at man må bære de våben man har lyst til at bruge?.
Må du også selv beslutte om du har sikkerhedssele på - (og om din hund har sikkerhedssele!!! Jeg har lige set en
annonce om hundesikkerhedsseler - de stakkels kræ).
Det må vel afhænge af modenheden hos de mennesker der danner samfundet?.
En af de svære ting for et parti som Visionspartiet er bl.a. at have nogle alment forståelige svar
på sådanne dilemmaer.

mvh
Søren.
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05

...

Indlægaf Martin E. Haastrup » 29. jun 2009 23:06

...
Sidst rettet af Martin E. Haastrup 19. jul 2009 16:07, rettet i alt 2 gange.
Martin E. Haastrup
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. feb 2008 12:02

...

Indlægaf Martin E. Haastrup » 30. jun 2009 02:06

...
Sidst rettet af Martin E. Haastrup 19. jul 2009 16:07, rettet i alt 2 gange.
Martin E. Haastrup
 
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19. feb 2008 12:02

Re: Moralsk Vaccum.

Indlægaf Søren Skogstad » 30. jun 2009 14:06

Martin...
Tak for dine omhyggelige redegørelser -

Jeg mener at politisk uenighed oftest er uenighed om værdisystemer, - altså strukturer inde i en selv der vejleder ens tænkning
og følelse, når man skal nå frem til en afgørelse om en handling er rigtig eller ikke. Jeg har den opfattelse at moralske standpunkter er baseret
på sådanne værdisystemer. Et sted at starte for visionspartiet kunne så være at fremhæve, at der ikke er nogen absolut moral, men at en person selv skal danne sine moralske standpunkter, og derfor først skal danne sine egne værdisystemer.

Baggrunden for mine overvejelser er at jeg mener at Visionspartiet må kunne give mennesker der henvender sig til det nogle puf og retninger, der vil være frugtbare for dem. Men kun de færreste der er indviklede i den 'materialistiske ham' kan tåle ret megen teoretisering herom.
mvh
Søren
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05


Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron