Hvori adskiller Visionspartiet sig fra de andre?

Hvori adskiller Visionspartiet sig fra de andre?

Indlægaf Søren Skogstad » 30. jun 2009 13:06

Det følgende er en superkort 'Analyse' som præsenterer, hvad der farver min stemning, når jeg tænker på Visionspartiet.

Dernæst skriver jeg, hvad samfundet gør ved de problemer, analysen afdækker og til sidst hvad Visionspartiet kan gøre.


Tag det som nogle tanker - ikke mere og jeg maler tingene op med den 'meget brede pensel'.


- Menneskene i dag i Danmark er - så godt som - mætte, varme, tørre, de bliver hverken hindrede i at sove, eller være vågne og aktive .

- Jamen hvorfor er de så ikke lykkelige og glade ?

- Det er fordi vi 'mangler noget', ikke os alle, men en stor del af os -.

Det kunne være følgende vi mangler:
- Social sikkerhed, ikke at have fokus på sin angst og frygt.
- Have sundhed i krop og sind, og tillid til at det varer ved.
- Glæde sig ved at være accepterede af andre.
- Opleve fællesskab, kærlighed og ægte venskab (dybere end facebook)
- Opleve agtelse, selvrespekt, selvtillid, kunnen, anerkendelse, status.
- Opleve mulighed for at udtrykke sin skaberevne, og naturlig glæde og stolthed ved eget arbejde.
- Tro på at man selv 'betyder noget' og at der er 'en mening' med en, knyttet til noget større end en selv.

Det samfund, vi har lavet, prøver virkeligt at tilfredsstille disse behov - så selvom omtalen af dem kun
optræder indirekte i medierne, er der altså en forståelse for, at tilfredsstillelsen af disse behov er vigtige i vort samfund.

Alle samfund har en slags 'stil'. Denne stil styrer de mål, der sættes, og de beslutninger der tages rundt omkring i samfundet omkring hvad der skal gøres, for at opfylde de utilfredsstillede behov jeg har skrevet ned ovenfor. Jeg synes jeg kan beskrive vort samfunds 'stil' i en række 'trossætninger' - de kommer her:

- Du skal have mere og billigere mad.
- Du skal have flere og billigere ting.
- Du må ikke kede dig.
- Når du er angrebet af sygdom skal det onde - skæres/stråles/medicineres væk.
- Hvis du ikke er angrebet af sygdom skal du holde angriberne væk. Det gør du gennem den livsform som samfundet instruerer dig i (Fysisk aktiv, ikke fed, ikke ryge, ikke drikke, spise vitaminpiller fra en medicinfabrik)
- Du skal også opføre dig som om samfundet er en stor maskine, og du en lille maskine inde i samfundet og derfor skal du følge alle detaljerede regler.
- Hvis noget ikke virker, er det fordi 'et tandhjul er gået istykker', og det repareres ved logik og gerne af en 'reperationsmaskine'.
- Dyr er også maskiner, de skal billigst muligt vokse hurtigst muligt, så vi kan bruge dem som 'vores bensin'.

Her er så mit bedste bud på de tilsvarende trossætninger der tegner Visionspartiets 'stil':

- Du har ret til sundere og mere næringsrig mad, så du kan nøjes med mindre (økologisk, biodynamisk).
- Du skal ikke have flere og billigere ting.
- Vi synes at det er helt naturligt at du sikkert både vil og kan være skabende indenfor dine muligheder.
- Du skal ikke udsættes for gifte (kemiske, elektriske, eller mekaniske vibrationer)
- Du behøver ikke kede dig, for der er mange der har brug for netop den glæde og hjælp
du kan give.
- Du skal være tryg nok til at kunne have en selvfølgelig stolthed ved det du laver.
- Samfundet er et levende væsen, sammensat af en mængde levende væsener, bl.a. dig.
- Mange sygdomme i dag er kroppens forsøg på at holde sig i live, på trods af de tanker, følelser og handlinger som
du oplever at du bliver nød til at påtvinge den, for at kunne fungere i samfundet.
- Der er også et hjælpemiddel netop du kan bruge til at forebygge at din krop 'bliver syg'.
- Du skal have mulighed for selv at søge disse muligheder i det omfang du ønsker.
- Du skal have mulighed for frit at danne dig din egen opfattelse af livet og meningen med dit liv.
Søren
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron