Visions-Partiet har brug for DINE drømme!

Re: Visions-Partiet har brug for DINE drømme!

Indlægaf blente » 19. jul 2009 10:07

Kære Kim Garlin
Tak for dit indlæg. Det er bare dejligt at mærke din begejstring og glæde. Mange af de ting du nævner, var også mine grunde til at melde mig ind i Visionspartiet.
Med denne tråds overskrift tiltaler du os vælgere på en måde, som måske nok har været berørt tidligere, men som nu først er ved at trænge frem fra folkedybene: Verden er skabt, verden skabes. Den skabes af længsler, drømme og ideer. Men den skabes også af grådighed og begær.
Det nye er, at det ikke bare er konge og pave, som er inspirerede. Vi skal bare komme i tanker om det. Enhver af os har ikke bare ret, men også en samfundmæssig pligt til at deltage i skabelsen af vores samfund, ja dybest set også vor planet, vort univers. Vi er dømt til at være passive konsumenter; indtil vi tager pennen i egen hånd og tegner en ny verden!

VISIONSpartiet har sandelig brug for dine drømme!

Hilsen Ole Blente
blente
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05. jul 2009 19:07

Re: Visions-Partiet har brug for DINE drømme!

Indlægaf blente » 19. jul 2009 10:07

Kære Martin
Det er stærkt at møde en sådan analyserende kraft, som du bringer til udtryk! Du har selvfølgelig helt ret i, at Kim ikke har nogen - mig bekendt - beføjelse til at udtale noget som helst på vor fælles, læs Visionspartiets, vegne. Der tror jeg, at du har sat tingene grundigt på plads.
I forsøget på at have rene linjer er jeg alligevel overbevist om, at det er vigtigt ikke at skyde budbringeren, selv om han, i sin ungdommelige iver, skulle begå procedurefejl.
For ordens skyld minder jeg lige om, hvad denne tråd var ment at skulle omhandle, nemlig Kims påstand: Visionspartiet har brug for dine drømme.

Hilsen Ole Blente
blente
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 05. jul 2009 19:07

Re: Visions-Partiet har brug for DINE drømme!

Indlægaf Garlin » 19. jul 2009 11:07

Kære Ole!

Tak for din fornuftige afslutning. Den tonede frem lige som jeg skulle til at besvare Martin Haastrup. Jeg vælger nu at sende indlægget alligevel, da jeg kan se at vi alligevel ikke er blevet et medlem fattigere. Så jeg vil hermed besvare Martins indlæg direkte.

''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

Kære Martin Haastrup

Jeg synes det er fint at du bruger dette debatforum til at give udtryk for din fortørnelse.

Jeg medgiver dig i at jeg, fra starten af, burde have gjort opmærksom på at mit første indlæg, som åbenbart har været årsagen til denne fortørnelse, alene var et udtryk for mine personlige ”drømme” om partiet, og om hvorledes partiets profil måske også kunne udlægges ud fra en hensigt om muligvis at samle og engagere flere vælgere.

Hovedformålet med mit indlæg var at danne mig et indtryk af hvor mine egne og partiets visioner er samstemmende, og hvad der kan være vigtigere: hvor de måske ikke er det.

Jeg forsøgte at efterkomme denne glemsomhed, hvilket du kan se ved at læse det 3. indlæg i denne tråd.

Vi udvikler os hele tiden som mennesker, og lærer hele tiden noget nyt om os selv, verden og andre mennesker. Følgelig vil partiet også udvikle sig.

Med hensyn til de problematikker du rejser omkring reinkarnation og troen på samme, får jeg lyst til at fremstille tingene således:

Som så mange andre åndelige emner og begreber er reinkarnation blandt de emner det er vanskeligt at føre naturvidenskabelig bevisførelse for. Men mange åndelige emner, heriblandt reinkarnation, vil givet kunne påvises, hvis naturvidenskaben vælger at investere i undersøgelser omkring disse emner. Spørgsmålet er hvor megen påviselighed der skal på bordet før noget kan betragtes som, om ikke ”sandhed”, så dog i det mindste ”formodet sandhed”.

Reinkarnation må høre ind under det vi kalder overbevisning. Mennesker der er overbevist om reinkarnation har efter min overbevisning fuld ret til overfor andre at tilkendegive at eksistensen af reinkarnation for dem er et åndeligt faktum.

Problemet med åndelige emner og overbevisning er at man ikke kan videregive åndelige erfaringer. Åndelige erfaringer og oplevelser kan kun være personlige. For mennesker der ikke har haft personlige åndelige oplevelser vil åndelige spørgsmål altid være noget man som udgangspunkt må gøre op med sig selv om man vælger at tro på, eller om man vil lade ligge som udokumenterede ideer og påstande.

Spørgsmålet er så om man som spirituel skal give udtryk for sin åndelige overbevisning, eller om man skal afholde sig fra det. Dette kan der efter min overbevisning ikke gives noget klart generelt svar på. Det er det spirituelle menneskes lod selv at afklare dette med sig selv fra situation til situation.

Det er ethvert menneskes lod at være sin egen forsker i den åndelige side af livet. Og det er det enkelte menneskes ret selv at afgøre om man ønsker en personlig afklaring af den åndelige dimension af livet og om man har brug for andres oplysninger og erfaringer i den henseende.

Man har ret til at frabede sig at blive oplyst om reinkarnation, hvis man ud fra sine gode ret har valgt ikke at beskæftige sig med disse tanker, men så må man personligt vælge at ignorere eller overhøre udsagn om dette emne. Men man har, efter min opfattelse, ikke ret til at forlange, at andre afholder sig fra at give udtryk for det de mener kan være værdifuldt eller væsentligt.

Tak for dit bidrag til en interessant og åbenhjertig debat.
"Still a man hears what he wants to hear
and disregards the rest."

Kim Garlin
Garlin
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05. maj 2009 09:05
Geografisk sted: Nakskov

Re: Visions-Partiet har brug for DINE drømme!

Indlægaf Anders » 19. jul 2009 12:07

Hej

Jeg meldte mig ind i Visions-Partiet i troen på, at det var et parti, der kæmpede for et andet Danmark. Et Danmark med social retfærdighed, solidaritet med andre mennesker og respekt og helhedssyn på andre mennesker og miljøet.

Jeg har siden måtte erkende, at partiet er langt mere spirituelt orienteret, end hvad jeg havde regnet med. Indlæggene i debatten handler om reinkrenation, Steiner-lære og åndelig søgen - og det er fint, men det handler, efter min mening, ikke om politik. Jeg har meldt mig ind, fordi jeg ville forandre samfundet - ikke blive belært om religiøsitet og spiritualitet.

Kim Garlin skriver, at partiet ikke er blevet et medlem fattigere - der må jeg skuffe ham, for jeg har ikke lyst til at være medlem, når jeg skal svines til af andre medlemmer, som jeg føler, at jeg er blevet af Martin Haastrup.
Jeg bliver såret, når jeg for at vide, at jeg "ikke har noget at bidrage til i debatten", at jeg "har trukket min logiske sans og formuleringsevne i en toiletautomat" og at jeg siger "vås og volapyk".
Det er ikke hvad jeg betegner som en fair debat. Efter min mening er en sådan måde at tale til andre på, fuldstændig uacceptabel - og det undrer mig, at andre deltagere i debatten kan blive ved med at beundre Martins indlæg - og ikke reagerer, når han sviner andre til.

Jeg har stadig håbet og drømmen om en anden verden - men jeg har ikke lyst til at kæmpe for den i Visions-Partiet , og derfor melder jeg mig ud af partiet. Jeg vil dog ønske partiet al mulig held og lykke i fremtiden, for jeg mener, at der er brug for et helhedssyn på samfundet.

De bedste hilsner

Anders
Anders Kristensen, skoleelev
http://vision.urbanblog.dk

Er pt. ikke medlem af Visions-Partiet, men har stor sympati for partiets visioner og idéer.

"An eye for an eye makes the whole world blind" - Mahatma Gandhi
Anders
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. maj 2009 20:05
Geografisk sted: Sjælland

Re: Visions-Partiet har brug for DINE drømme!

Indlægaf Garlin » 19. jul 2009 13:07

Kære Anders!

Jeg kan godt forstå din reaktion. Og jeg synes ikke du skal melde dig ud af partiet. Tværtimod mener jeg at der er brug for folk med et mere jordnært livssyn end spirituelle mennesker somme tider kan give indtryk af at besidde. Det er igen et af de der forbandede dilemmaer mange spirituelle må slås med.

Jeg synes du har god grund til at føle dig stødt og såret. Rigtig god grund endda. Men Martin Haastrup må jo nok selv tage ansvaret for det billede han giver af sig selv overfor andre i sin måde at udtrykke sig på. Jeg personligt har valgt at ignorere den facon fuldstændig. Den er overhovedet ikke andet værdig.

Jeg mener ikke jeg har kompetence eller grund til at instruere Martin Haastrup i hvordan man opfører sig overfor hinanden i dette parti. Derfor vil jeg være meget tilbageholdende med at indlade mig på det. Og Martin har jo meget klart lagt linjen for hvilket forhold han ønsker at have til de ting der kommer fra mig, og tydeligvis ligefrem til min person. Jeg kan ikke gøre andet end at ryste opgivende på hovedet og håbe på at Martin falder lidt ned på jorden og vælger at vise sig fra en mere respektabel side i fremtiden. Du har mulighed for at gøre det samme.

Og ærligt talt Anders, jeg tror ikke der er ret mange i dette parti der har ret meget andet end undren og forbløffelse til overs for den måde Martin har valgt at føre sig frem på. Og hvis han ikke ændrer stil, tror jeg ikke på at Martin vil kunne bidrage med ret meget til dette parti i fremtiden, hvis jeg da ikke er gået helt galt i byen i min opfattelse af dette partis ånd og medlemmer.

Vi har ingen grund til at lade os trække med ned i Martins selvdestruktive frustrationers bundløse dybder. Hverken du eller os andre. Se Martin som den udfordring han ønsker at være. Ignorer det, der ikke er værd at give opmærksomhed til og lad os komme videre med den saglige debat.

I et oprigtigt ønske om at du bliver som medlem

Kim Garlin
"Still a man hears what he wants to hear
and disregards the rest."

Kim Garlin
Garlin
 
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05. maj 2009 09:05
Geografisk sted: Nakskov

Foregående

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron