Asylsøgernes nedbrydning - og børnenes ødelæggelse

Asylsøgernes nedbrydning - og børnenes ødelæggelse

Indlægaf Anders » 10. dec 2009 21:12

I de danske asylcentre sidder mennesker og rådner op. De nedbrydes psykisk og får opbygget et dårligt selvværd og en tro på, at de ikke kan bruges til noget.

Jeg synes, det er en umenneskelig flygtninge-, asyl- og indvandrerpolitik, vi fører i Danmark. Hvordan kan vi behandle mennesker, som om de blot er ting, der skal gemmes væk bag store hegn og lukkede centre?
Hvorfor skal vi splitte mennesker ad, så de heldige udenfor lejrene har frihed og rettigheder, mens de uheldige bliver afskåret bag dem?

Heldigvis er der en spirende modbevægelse - folk, som har fået nok af den danske "statsracisme" og dens opslittelse i "egnede" og "ikke-egnede" danskere. Som Visions-Partiet også er inde på i det politiske program, nedbrydes frygt og intolerance ved mødet mellem mennesker. Hvordan skal dette kunne lade sig gøre, når det fysisk er umuligt?

Asylbørnenes situation er ligeledes dybt uacceptabel og problematisk. Initiavet Asylbørnene ud nu (http://asylboerneneudnu.dk) har sat fokus på de ringe forhold, vi giver disse børn og unge. Initiativet har udarbejdet er skræmmende faktaark (http://www.asylboerneneudnu.dk/fileadmi ... rk_rev.pdf), der sort på hvidt fortæller, at:

"128 børn har nu boet i mere end et år på et asylcenter. 82 af dem i over to år. Enkelte op til 10 år.

Den gennemsnitlige opholdstid i asylcentrene var i 2007 på tre år. Nogle børn har boet i op til 7 forskellige centre.

9 ud af 10 asylbørn har fysiske og psykiske symptomer som hovedpine, tristhed osv. minimum en gang ugen. Det samme gælder kun for hvert femte danske barn.

44% af asylbørnene placerer deres liv nederst på en skala, hvor de skal markere deres eget liv fra "bedst muligt" til "værst muligt". Det gør kun 3% af danske børn."


Asylbørnene ud nu har selv 3 krav:

1. Asylbørnene skal ud af centrene

2. Børnene skal leve et normalt liv med deres forældre

3. Børnene og deres forældre skal have den behandling og de tilbud, de har brug for, så de kan komme sig over deres traumer


Støtter du disse krav? Så vil jeg anbefale dig at deltage i initiativets underskriftsindsamling og på den måde give din foragt overfor den umenneskelige behandling til kende. Du kan skrive under på hjemmesiden.

Billede

Et andet initiativ jeg vil nævne, og som jeg har meget stor respekt for, er Bedsteforældre for Asyl (http://bedsteforaeldreforasyl.dk). Tappert står de hver søndag ved tre asylcentre og viser deres ønske om en helt anden asylpolitik.
Det er sådanne mennesker, der er med til at give mig håb for fremtiden!

Det sidste initiativ jeg vil nævne, er Kirkeasyl. Det var den gruppe, der hjalp udvisningstruede irakere med at finde tilflugt i først Vor Frue Kirke og dernæst Brorsons Kirke på Nørrebro. Kirkeasyl samlede alle slags mennesker - men ét havde de til fælles: De delte den overbevisning, at det aldrig kan forsvares at udsende folk til en usikker tilværelse - og slet ikke når FN og menneskerettighedsorganisationer fraråder det!

Desværre fik det hele en trist udgang, for den danske regering og dets støtteparti, blæste på alt hvad der hed medmenneskelighed og anstændighed, og sendte rundhåndede mennesker til bombeland! Meget, meget trist...

Billede

Da sagen var på sit højeste, udformede jeg et udkast til Visions-Partiets holdning til sagen. Det lød som følger:

Visions-Partiets holdning til spørgsmålet om tvangshjemsendelse af irakerne

Visions-Partiet finder det forkasteligt, at den danske regering vil tvangshjemsende omkring 280 irakere til Irak.

FN, og en lang række humanitære organisationer, fraråder på det kraftigste, at man sender mennesker tilbage til Irak. Det gør de blandt andet på baggrund af, at der i FNs Flygtningehøjkommissariat, UNHCR, guidelines for april 2009 står skrevet, at ”uroligheder, konflikter og krænkelser af menneskerettighederne” har så store omfang, blandt andet i hovedstaden Bagdad, at resten af verden må sørge for beskyttelse til mennesker, der er flygtet derfra.

Visions-Partiet finder det pinligt for Danmark, at man ikke kan påtage sig et ansvar for mennesker, der er flygtet fra et land, man selv har været med til at gøre usikkert.
Samtidig er det fuldstændigt uacceptabelt, at mennesker, der har været i Danmark i op til 10 år, har måttet vente på, at måtte være en del af det danske samfund. Det er menneskeskæbner, der er blevet ødelagte og smadret, fordi de ikke har måttet deltage i vores samfund på lige fod med alle andre.

Den danske regering er ydermere med til at skabe frygt for ”det fremmede” ved at betragte de hjemsendelsestruede mennesker som noget, ”der bare skal af vejen hurtigst muligt” – endda har man givet penge til den irakiske regering, og så at sige solgt irakerne til Irak, hvis de vil tage imod dem. Senere er det kommet frem, at den danske regering har truet Irak med at ophæve støtten til landet, hvis de ikke tager imod dem.

Hele sagen er ifølge Visions-Partiet umenneskelig og uværdigt for et land som Danmark, der før i tiden var kendt som et åbent og tolerant land, og vi vil anbefale alle at støtte op om projektet Kirkeasyl (http://Kirkeasyl.dk), der hjælper de irakere, der har søgt tilflugt i Brorsons Kirke på Nørrebro.


Måske kan dette udkast være med til at udvikle Visions-Partiets fremtidige politik på asyl-, flygtninge- og indvandrerområdet?

Jeg har med dette indlæg fortalt om min egen holdning til spørgsmålet om, hvordan vi behandler mennesker, der kommer til Danmark - og håber, at det kan være med til at skabe lidt debat.
Hvad er dine holdninger til spørgsmålene? Hvad er dine visioner?

Måske har jeg inspireret dig til at være aktiv i nogle af de mange bevægelser, grupper og initiatiativer, der slås for et medmenneskeligt Danmark? Hvis det er tilfældet, kan du finde links til mange af disse i denne linksamling: http://bricksite.dk/samfund?id=149351

Tusind tak for din tid!
Anders Kristensen, skoleelev
http://vision.urbanblog.dk

Er pt. ikke medlem af Visions-Partiet, men har stor sympati for partiets visioner og idéer.

"An eye for an eye makes the whole world blind" - Mahatma Gandhi
Anders
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 29. maj 2009 20:05
Geografisk sted: Sjælland

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron