En utilstrækkelig klimaaftale - hva' gør vi?

En utilstrækkelig klimaaftale - hva' gør vi?

Indlægaf Flemming » 24. dec 2009 10:12

Vi må erkende, at verdens politikere manglede evnen til at nå en, for klimaet, brugbar aftale ved klimatopmødet i København. Den rette vilje og ansvarlighed var ikke nærværende nok i processen.
Mit indtryk er, at verdens ledere ikke er modne nok til det afgørende globale samarbejde, der er nødvendigt for at ændre de klimamæssige udfordringer, vi står overfor. For at nå et acceptabelt og mærkbart resultatet må den udprægede nationalistiske indstilling vige til fordel for en fælles global handling. Vi må alle give – og det er nu.
Den manglende fælles klimaaftale fritager dog ikke det enkelte land for at være klimabevidst. Faktisk ligger der nu et langt større pres på det enkelte land og dets ledere til at være aktiv og vise den ansvarlighed, som vi mennesker har overfor alt liv - og for kloden, som vi lever og ernærer os ved.
Jeg tror på, at den globale bevidsthed vil markere sig gennem verdens befolkninger, at forandringerne kommer fra dig og mig, at vi tager ansvaret på os. Vores indre bevidsthed har styrken og viljen til at føre dét ud i handling, som de nuværende politikere ikke har. Og som forbrugere er vi klar til at handle for kloden og klimaet.
I min familie besluttede vi at holde en klimavenlig jul uden gaver under træet og dermed heller ikke være en del af det store forbrugsræs. Det har været et af vores personlige bidrag til kloden. Nytårsaften bliver også uden hat og briller og fyrværkeri, og dermed mindre forurening i nærområdet.

Kære VisionsVenner, vær med i kampen og giv dit konstruktive bud på, hvordan klimaet kan helbredes, og hvad du vil gøre i det nye år for klimaet og kloden.
Flemming
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. maj 2009 11:05

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron