Det skæve landbrug

Det skæve landbrug

Indlægaf ET » 10. nov 2006 20:11

Et landbrug så man tror det er løgn!

Kjeld Hansen, en flittig og skarp skribent vedrørende bl.a. økologi og dansk landbrug, havde d. 9/11 en artikel i Politiken. Det følgende er refereret derfra.

Danske landmænd investerer stort i udlandet. Siden 1989 har danske svinebaroner sat sig på svineindustrien i Polen, de er storaktionærer i russiske svinefarme, producerer også i Ungarn, i Ukraine, i Tjekkiet og i de baltiske randstater.
Det går rigtig godt... Men hvor kommer pengene fra?

Ja - de danske fuldtidslandmænd modtager en tredjedel af deres samlede indtjening fra EU. Det er denne enorme kontanthjælp, der gør det muligt for tusinder af danske landmænd at spekulere i aktier, obligationer og valutakurser.
Det er den årlige milliardstøtte - sammen med særligt favorable lån fra den såkaldte IØ-fond - der sætter de danske landbrugsspekulanter i stand til at konkurrere russere og ukrainere sønder og sammen.
Endvidere er de danske landmænd siden 2001 blevet begunstiget med lempelser af jordskatterne og afsvækkede miljøkrav samt en stadig stigende strøm af nye støttemillioner fra de såkaldte landdistriktmidler....
Stadig mere af bondemandens tid går med aktiv formuepleje for de stærkt forøgede friværdier og den generøse kontanthjælp fra EU....
Langt de fleste danske landmænd er så velhavende og fagligt dygtige, at de sagtens vil kunne opretholde en acceptabel livsstil uden EU-støtten. Dog vil nogle måske være tvunget til at skrue lidt ned for aktiespekulationerne i udlandet...

Det er horribel læsning!

Og jeg kan tilføje at du selv betaler disse støtteordninger:

Du er med til at støtte et landbrug der sviner og forurener.
Du er med til at støtte et landbrug, der mishandler dyr.
Du er med til at støtte et landbrug, der ødelægger naturen.
Og når staten gør nogle forsøg på at rette lidt op på skaderne, så betaler du også.
Du betaler til et landbrug der bruger GMO-foder, så du støtter altså GMO-produktionen i Brasilien.
Du betaler også for omfattende kontrolforanstaltninger i landbruget.

Og du støtter alt dette selv om du køber økologisk!


Ja - hvor langt ud kan vi komme!?
Eskild Tjalve
ET
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08. nov 2006 22:11

Indlægaf Magnus Fundal » 13. feb 2007 20:02

Unskyld... Hvordan er lig lige akkurat at jeg støtter alt det? Ved at betale skat?

Jeg forstår ikke... Billede
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)

Indlægaf ET » 13. feb 2007 21:02

Hej Magnus

Ja selv om vi køber økologisk, så støtter vi det gennem skatten.
EU's landbrugsstøtte, som er på omkring 10 mia. til dansk landbrug om året, kommer jo ikke ud af det blå, - vi betaler via skatten til EU, som så igen betaler til bl.a. danske landmænd.
Også de store kontrolforanstaltninger der er overfor landbruget, og de forskellige tiltag til rensning af grunvandet og genopretning af naturen betales jo af skatteyderne.

Det er værd at tænke over, - og fortælle hinanden om!
Eskild Tjalve
ET
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08. nov 2006 22:11

Indlægaf Magnus Fundal » 13. feb 2007 22:02

Det er s'gu da latterligt! Har det været oppe til en afstemning? Jeg synes ikke ligefrem det er noget jeg har hørt så meget om. Eller gør vi ikke forskel? det er måske op til landmanden selv hvad han vil bruge? For så er det da dobbelt latterligt.
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)


Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron