Er skattesystemet i DK moralsk ?

Er skattesystemet i DK moralsk ?

Indlægaf LarsS » 28. apr 2010 10:04

En principiel debat om hvad skattesystemet er,som det fungerer idag, kunne väre spändende:

- noget moralsk som jo er med til at financiere velfärdssamfundet ?

- eller i virkeligheden en del af et statssystem,der selv er umoralsk, fordi det fastholder/ umyndiggör sine borgere ved at holde dem fast i en identifikation med at arbejde=penge=lykke=social sammenhängskraft ?

Hvis det sidste kan vi dårligt undre os over, at dette skattesystem i sidste ende vil ty til umoralske metoder, kan vi ?

Den debat lägger Sören op til med fölgende, som jeg er helt enig i:

"Når du ønsker at snyde i skat, er det fordi du ikke oplever at samfundet giver dig noget, men at samfundet nasser på dig.
Basalt set er det vel fordi du føler dig fattig på lykke , anerkendelse og glæde.Og da det herskende værdisystem i samfundet siger at den indre fattigdom kun kan mindskes hvis du får flere og større ting Så er det naturligt at samfundet skal have mindst muligt ellers er det ligsom at give sine lykkemuligheder væk - og så er der mindre tilbage til mig selv, endda af det jeg savner mest. -"

Er skattesystemet ikke i höj grad med til at fastlägge dette "herskende värdisystem" ???

Lad os se på hvordan det hänger sammen:
-borgerne arbejder for sig selv (selv-forsörgelse)
-borgerne betaler skat af deres arbejde til staten
-borgerne betaler staten for at financiere velfärden
-skattepengene bruges til at väre gode ved borgerens näste

Borgeren betaler egentlig staten for at väre social for at han/hun selv kan väre usocial!!! Nemlig ved at fastholde koblingen penge=arbejde (jeg arbejder for mig selv). En kobling der er NATURSTRIDIG!!!! Den sande sätning er:

"Jeg arbejder for andre og skal i vid udsträkning gives muligheden for at have frihed til at motivere dette arbejde udfra mine bedste indre motiver. "

Den onde cirkel det handler om er

arbejde=penge=forbrug=mere arbejde. De udgör en uheldsvanger ENHED som burde skilles i tre:

arbejde - er ikke en ret (undskyld Jörg), knyttet til penge - men en åndelig kapital, der skal forvaltes i frihed
penge - er ikke knyttet til arbejde, men derimod en RET
forbrug - er igen noget tredje som har med däkningen af sunde og naturlige behov at göre ikke dette overforbrug, som kun däkker den indre tomhed, Sören snakker om.

Skattesystemet er i höj grad med til at fastholde denne onde cirkel!

Jeg kan ikke forstå at Visionspartiet ikke har det på sit program, at skattesystemet skal reguleres henimod mere vägt på skat på FORBRUGSGODER istedet for skat på ARBEJDE ?

Det er denne skat på arbejde, der er del af ulykken i det nuvärende system, fordi den smeder arbejde og penge endnu mere sammen end de er i forvejen.

Hvis nogen af jer nogensinde föler jer afmägtige, klemt, umyndiggjorte, "som brikker i et stort spil", hvor jeres menneskelighed er sat ud af kraft, vil jeg igen anbefale Per Smidls lille bog, Velfärdets offerblod - et essay om stat og individ i Danmark, forlaget FOFO.

Jeg kan sende den til dem, der önsker ?

Her står der blandt andet:

"Som jeg den dag drev henad fortovet, omgivet til alle sider af den offentlige administrations kolossale grå og kedelige betonbygninger, gik det op for mig, at et menneske - uanset hvordan det end vender og drejer sig, og hvad enten det selv önsker det eller ej, uundgåeligt vil ende med at falde i myndighedernes fint spundne velfärdsgarn. Og pludselig märkede jeg hvordan det löb mig koldt ned ad ryggen."

Läg märke til at P.S. skriver "et menneske". Nu er der masser af mennesker nutildags som lever fint med at give afkald på det menneskelige og bare tilpasse sig, men hvis ikke man kan det, hvis man stadig har sine sunde menneskelige fölelser i behold, så må man bryde op. Det gjorde Per Smidl.

Han forsögte at bryde UD af den onde cirkel og göre kärlighed, venskab, kreativitet og skaberkraft og andet af det, vi jo godt ved livet DREJER sig om, til det, det skulle dreje´sig om i hans liv. Han forsögte kort sagt - udtrykt lidt abstrakt - at åndeliggöre sine motiver til at arbejde, istedet for at lade dem handle om penge.

Derfor levede han for en minimal indtägt, som ligger under det man forventes at kunne leve for i DK. Men det var nok for hans hensigt at realisere sig selv gennem sit forfatterarbejde. Og han fik skattemyndighederne på nakken, så det tilsidst var umuligt for ham at bo i DK. Han valgte at udvandre til Tjekkiet.

Hvordan skal man slippe ud af et spind ?

Fluen kämper desperat og jo mere den kämper, jo mere filtres den ind.

Det hjälper ikke at kämpe direkte mod det man oplever som ondt. Det ender med at ödelägge en selv i kampens gru.

I mytologien hugger Perseus hovedet af Medusa ved omhyggeligt at UNDGÅ at se hende i öjnene - han ser hende kun i et skjold, der er udstyret med et spejl,og som han har fået af Zeus.

-Vil man ändre noget i samfundet må man först forstå det
-Forståelsen förer til indsigt
-Indsigten til overblik.
-Men for at få overblik må man have et udsigtspunkt , man må kunne se det hele ovenfra- og det kan man som regel ikke når man står midt i det hele.

Fluen midt i edderkoppens spind ved ikke at den er fanget. Og inden den er vågnet op, er den ädt.

Det velfärds-spind, vi har spundet os ind i i Danmark, kalder vi märkeligt nok for "tryghed"..

kh
Lars S.

"
LarsS
 
Indlæg: 39
Tilmeldt: 10. nov 2006 20:11

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron