Økonomi

Økonomi

Indlægaf Søren Skogstad » 08. jul 2010 15:07

Tove Eriksen skriver:

Med hensyn til økonomien, så synes jeg der i pressen det sidste stykke tid har været nogle gode bud. Et af dem har været at fratage erhvervslivet- olieindustrien deres tilskud, alene det ville give 27 milliarder, og der må vi jo sige at da er det godt vi har pressen, for jeg vidste det ikke, og jeg ved ikke hvordan jeg skulle have fundet frem til det. Her kunne vi have brug for nogle embedsmænd!!

Dem har vi ikke, men alligevel synes jeg det er på tide vi går samlet på banen.

Jeg mener der er en unik politisk situation som er ny, og den ser jeg er der nu og vel cirka indtil valget om senest halvandet år. Måske også efter. Den nye situation er, at de gamle partier VkO synes at være trætte, og umiddelbart ser det ud for mig som om at den røde blok ikke har bedre alternativer til fremtiden end VKO.-----

Jeg mener vi har nogle visioner som er brugbare i den nuværende situation, og selvfølgelig skal vi være forberedte på måske at få nogle øretæver, på den anden side, synes jeg , at hvis vi tager os selv alvorligt så må vi frem med det vi har.

Så jeg kunne forestille mig at vi opsatte fem brugbare punkter som har nye løsninger, nye visioner og som er brugbare i den situation vi står i.

Lige prioriteringen har jeg ikke kigget på , men her er nogle forslag.

Hoved emnet for mig er at vi skal gennemgå hele den økonomiske situation og rense ud de steder som har forværret situationen, og som følge af det indføre tobinskat. Så må det også være på tide at multinationale selskaber som er her i landet og tjener penge, at de også betaler skat.

Og så må vi kigge på hvorledes vi behandler vores jord, og så er der nok at gøre!

så punkt 1

Ren ild, ren luft, rent vand, ren jord.

Der skal forskes og findes alternativer til fossile brænstoffer, og der skal sættes turbo på disse ting. Vindenergien kan måske udvikles noget mere, men ellers forestiller jeg mig, der skal forskes mere i solenergi, hvorledes det kan gemmes for så at afgive energi senere.

Det vil også kunne gavne tredjeverden.

I det hele taget skal der kigges på vores miljø Der skal renses ud i vores produktion. Det må være sådan at når der produceres nye varer, stoffer på markedet,, så skal de fremstilles bæredygtige, miljøvenlige, og det påligger de, der fremstiller det, at det er OK for vores miljø, og det skal selvfølgelig også være dem der betaler, hvis det viser sig at det ikke er bæredygtigt.

De værste syndere i jord, vand og luft og ild forurenig skal gennemgåes og så må der renses ud i det.

Vandværkerne har givet lyd fra sig, at det er på tide vi sikrer vores grundvand, for at have rent vand i fremtiden. så derfor et økologisk landbrug.

Punkt 2

Så er der det menneskelige miljø.

Forøjeblikket er 1 million mennesker udenfor arbejdsmarkedet, og de der er der er presset, 25 % af dem der er syge, er syge med stress.. Mange unge bukker under og kommer på førtidspension.

Så for mig at se skal arbejdstiden ned. og det skal samtidig gøres lettere for dem der er uden for arbejdsmarkedet at komme lidt med på vognen.

Så det skal være muligt, at arbejde 1, 2 eller 3 dage om ugen på efterløn, og førtidspension.

Det vil selvfølgelig kræve noget af arbejdsmarkedet, men det må kunne lade sig gøre.

Efteruddannnelse skal lettere kunne lade sig gøre, ved at tillade at mennesker over en vis alder f.eks 40 kan tage uddannelse på understøttelse.

Og hvor skal pengene hentes?

Ja, blandt andet som før sagt ved at fratage erhvervslivet deres tilskud til de fossile brændstoffer. Det var 27 milliarder.

- og de multinationale selskaber som tjener penge her i landet skal betale skat.

Dernæst skal alle livsstilssygdomme behandles som det de er, nemlig livsstilssygdomme.

I øjeblikket er det sådan at nogle tager frivilligt udfordringen op, og omlægger deres livsstil, så de kommer friske ud af deres sygdom. De omlægger deres livsstil. de ændrer på kost, motion, og levevis idet hele taget.

Undersøgelser har vist at 90 % af alle med livsstilssygdomme kan komme ud af dem igen. Så det er opgaven.

I dag vil de 90 % komme i en eller anden medicinsk behandling, og det vil de så være på resten af deres liv,

med store udgifter til følge.

Så kommuner og praksislæger må indgå et samarbejde, således at der i kommunerne oprettes sundhedshuse, og borgerne går der og får støtte til at komme ud af deres livsstilssygdomme.

Alle der er indstillet til operation af f. eks knæ og hofter, får tilbud om fri alternativ behandling f.eks akupunktur. Bare 25 % kan undgå operation kan der spares masser af penge.

Ja, det blev så foreløbig kun to pukter. Men det kunne måske sættes anderledes op, så det blev nogle enkle klare punkter.

Det er mit bud på den nuværende situation. Vi kunne sammen sætte noget op, så vi samlet g ik på den politiske bane.

- og måske er sommeren her en god ide. Der har vi måske chancen for at komme til orde. Når først folketinget starter efter ferien, så havner alle let i, -. Skal efter lønnen væk eller ej? og så kunne vi for inden have fortalt om at der er andre muligheder.

Kærligst Tove

PS. Jeg ved ikke om i så hvem der fik borgmester posten i en islandsk by, måske var det oven i købet Reykjavik. Han er enten skuespiller eller rapper , eller noget i den stil. For et halvt år siden dannede han et nyt parti, opsatte tre punkter lidt a la Jacob Haugård, det ene var bl.andet en ny isbjørn til Zoo, de to andre kan jeg ikke huske.Han fik 37 % af stemmerne og blev borgmester. Det siger mig noget om de bare var trætte af de gamle politikere. Selvfølgelig er vi i en anden situation end Island, men jeg tror vi har en chance.
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron