Side 1 af 1

CSR (Corporate Social Responsibility, ofte også Corporate Su

Indlæg: 22. aug 2010 17:08
af Jørg
Kilde: http://da.wikipedia.org/wiki/CSR

CSR (Corporate Social Responsibility, ofte også Corporate Sustainability and Responsibility) er ofte blevet oversat til virksomhedernes sociale ansvar og en række andre tilgrænsende betegnelser. I den danske regerings handlingsplan på området fra maj 2008 og i forbindelse med ændring af årsregnskabsloven i december 2008 anvendes begrebet virksomheders samfundsansvar. Grundlæggende handler CSR om at virksomheder handler globalt og samfundsmæssigt ansvarligt, for eksempel ved at tage hensyn til menneskerettigheder, sociale vilkår, arbejdsforhold, miljø, klima etc.

CSR der er indtænkt i virksomhedens forretningsstrategi med henblik på også at skabe værdi for virksomheden, kan kaldes forretningsdrevet samfundsansvar eller blot strategisk CSR.

CSR er betegnelsen på virksomhedsinitiativer, hvor virksomheden tager hensyn til alle sine 'aktionærers' (typisk ansatte, ejeren, lokalsamfundet, kunder) interesser. Aktionærer skal i denne sammenhæng forstås bredt, idet offentligt ejede virksomheder også kan beskæftige sig med CSR. Initiativerne er kendetegnet ved, at virksomheden går længere for det sociale ansvar, end den er pålagt ved lov.

Begreber som tillid, troværdighed og hæderlighed har altid spillet en vigtig rolle i erhvervslivet fordi man anså det for at være den rigtige måde at drive forretning på. Men det er nyt, at virksomhedernes sociale ansvar er en selvstændig ledelsesdisciplin. Hvor social ansvarlighed tidligere stort set handlede om, at virksomheder filantropisk gjorde noget for de svagest stillede, handler det i dag især om måden, hvorpå virksomheder driver deres forretning, hvordan dette påvirker omverdenen.

CSR har længe været et omstridt emne[Kilde mangler]. Milton Friedman er kendt for at have sagt ordene "The business of business is business" i en artikel fra The New York Times Magazine. Med ordene forsøger han at sige, at virksomheder alene skal sørge for at skabe vækst og arbejdspladser, derved betaler de alt den gæld de måtte have til samfundet. Milton Friedmans opfattelse er til stadighed blevet udfordret igennem årene. Virksomheder presses fra flere sider til at have en CSR-politik, og presset er gennem årene blevet så stort, at det ellers liberale blad The Economist i 2007 udgav en særudgave hvor de giver udtryk for, at CSR er kommet for at blive, samt at virksomheder for at maksimere Shareholder value bliver nødt til at have en god CSR-profil.

Med den nationale handlingsplan for virksomhedens samfundsansvar fra 2008 tog CSR en ny drejning i Danmark. Handlingsplanen anbefaler den principbaserede tilgang til CSR som er udtrykt ved FN's Global Compact. De ti principper for virksomhedens samfundsansvar - eller virksomheders bidrag til social, miljømæssig, eller økonomisk bæredygtighed - omfatter menneskerettighederne, herunder kerne-arbejdstagerettighederne, miljøprincipper og anti-korruption. Ved en fokuseret indsats til at fremme et eller flere af disse principper, uden at krænke andre, påtager virksomheden sig et samfundsansvar. Foreløbigt har handlingsplanen udmøntet sig i en ændring af årsregnskabsloven, hvorefter de største danske virksomheder årligt skal rapportere på CSR i ledelsesberetningen. Det første år der skal rapporteres for er 2009.

Myndigheder
Center for Samfundsansvar blev oprettet i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i 2007. Centeret har til formål at udbrede og understøtte forretningsdrevet samfundsansvar (strategisk CSR) i danske virksomheder.

Lovgivning
Ifølge årsregnskabsloven skal store danske virksomheder forholde sig til CSR i deres årsrapport.
---------------------
Min egen tilføjelse: Ovennævnte beskæftiger sig mest med "virksomheder" og holder offentlige instanser dermed egentlig udenfor. Efter min opfattelse skal/bør/kan offentlige instanser ikke kræve mere af andre end de selv er i stand til at yde, samt offentlige instanser betegner sig selv også ret hyppigt som "virksomhed", så det gælder også disse (efter min personlige opfattelse).
- og så leder jeg efter et andet ord/begreb, og jeg tror ikke at det er "Governance": begrebet sikrer det forhold, at den enkelte borger får samme behandling/service uanset hvilket kontor vedkommende henvender sig til - jeg hører gerne fra den eller de, der kender dette ord/begreb (jeg er usikker på om det er "ISO9oox").

Venligste hilsener
Jørg