Nye demokratiske arbejdsformer

Nye demokratiske arbejdsformer

Indlægaf Søren Skogstad » 31. aug 2010 18:08

Søren Blaabjerg og jeg har haft en interessant snak på facebook - foranlediget af et læserbrev Søren Blåbjerg
har haft i Information. http://www.information.dk/242495
Med Sørens tilladelse deler jeg den her med debattens læsere - kommentarer er velsete !

Jeg har netop kigget med interesse og finder umiddelbart visionspartiets oplæg meget sympatisk og helt i overensstemmelse med mine egne synspunkter, - især kan jeg godt li, at partiet forholder sig skeptisk til det blinde vækstsyndrom -, men hvordan får vi de rette poltikere? Det er jo blandt andet pressen, der bestemmer, hvor den vil rette søgelyset hen, og hvem offentligheden som følge heraf koncenterer opmærksomheden omkring uanset de pågældende käntnissers menneskelige og faglige kvaliteter i øvrigt. Så er der også hele stemmespildsproblematikken også at tage hensyn til. Hvem gider stemme på et parti, der sandsynligvis slet ikke kommer folketinget, endsige får nogen som helst afgørende indflydelse?

Forresten har jeg en konkret idé om en (efter min mening højst nødvendig) reform af selve den demokratiske beslutningsproces. Idéen går i korthed ud på, at der forud for hvert valg skitseres nogle sandsynlige HELHEDSORIENTEREDE fremtidsscenarier ("scenarie" er et lidt mere værdineutralt ord end "vision", synes jeg og med en lidt mindre sekterisk klang). Disse stemmer man i første omgang om, og den mest populære af dem udpeges som vinder. I stedet for den kendte teknik med listeforbund etc. til forebyggelse af stemmespild anvendes en nuanceret afstemningsform, hvor man kan give de respektive scenarier points på en skala f.eks. fra 1 til 10 - sådan lidt a la de afstemningsteknikker, der har været benyttet ved melodi-grand-prix-konkurrencerne.

Når dette er sket går man over til i en ny valgrunde at vælge, hvilke personer, der skønnes at være bedst kvalificerede til at lede samfundet hen imod det udvalgte fremtidssacenarie, der i den kommende periode vil fungere som en slags "grundlov" for samtlige regeringsbeslutninger.
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron