Korruption i Danmark

Korruption i Danmark

Indlægaf Jørg » 11. jan 2007 19:01

På given foranledning har jeg ledt efter beretninger vedr. emnet "Korruption i Danmark".
Jeg kunne ikke finde noget selvom det eksisterer.
På danske hjemmesider kunne jeg alene finde frem til, at Danmark ligger i toppen af de lande, der ikke - IKKE - har korruption.
Krydskontrollen ved at lede på udenlandske hjemmesider gav samme resultat.
Det forundrede mig lidt thi korruption findes i Danmark - indtil jeg så fandt ud af at betegnelsen "korruption" er ikke den rette - men havd er så det rette udtryk?
Alle véd sikkert om de mærkværdige "handler", der blev begået i Farum - dér havde man så bare lavet den fejl at man lod sig snuppe, thi nøjagtig de samme "handler" forgår andre steder, thi
- enten giver man hinanden tjenester uden at skele til hele marked med alle dettes muligheder
- eller man accepterer "overfaktureringer", hvor det for meget fakturerede returneres til et-eller-andet sted
Der er sikkert flere modeller.

MEN: hvis man (i det her tilfælde mig) ønsker at finde mere om de forhold, så skal jeg bruge det rette ord - og hvad er det rette ord for denne form for "korruption"?
Jørg
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07. jan 2007 17:01
Geografisk sted: Århus

Indlægaf bdt » 11. jan 2007 20:01

Korruption er da et korrekt ord at bruge, men som du måske ansporer er forskellen mellem svindel og handel at det ene bliver opdaget.

Alternative ordforslag er
Bedrageri
Bestikkelse
Kick-backs
Dokumentfalsk
Falsk
Falskneri
Fusioner
Konkursbedrageri
Regnskabsfusk
Svindel
Penge under bordet
Åger
Benny Dyhr Thomsen
http://our-site.dk
bdt
Site Admin
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. aug 2006 21:08
Geografisk sted: Herning

Magteliter i Danmark er en form for korruption

Indlægaf Birgit Tjalve » 04. jul 2007 17:07

Jeg har tænkt meget over det med korruption.
Jeg kan huske, at jeg for mange år siden læste en bog om "magteliterne i
Danmark" noget som i tresserne blev afsløret af venstrefløjen i Danmark.

Når jeg så forleden hører om, at mennesker f.eks. i Sundhedsrådet bliver afskediget, hvis de har en anden mening end den, som magteliten støtter, og som altså f.eks handler om at visse produkter i medicinalindustrien går igennem trods et hav af bivirkninger, som bliver bagatelliseret indtil nogle dør af det, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, at dette er en speciel form for korruption, nemlig, sjælen der bliver udsat for korruption.

Men det jeg så hørte, var at alle dem som ikke makker ret, bliver udskiftet med andre, der makker ret, så har vi altså korruption.
Det vil jeg i alle tilfælde kalde det.
Det er som jeg før har sagt og skrevet. KUN DE HÅRDE DER BLIVER TILBAGE, DET GÆLDER INDEN FOR MANGE OMRÅDER. FORDI VORES SYSTEM ÅBENBART STYRES AF ØKONOMISKE KORRUPTE KRÆFTER. '
Ja, så er det sagt, her tænker jeg ikke på alle de mennesker, der prøver at danne modvægt mod dette system, kærlige barmhjertige mennesker, som i det stille udføre civil ulydighed og dermed gavner mange mennesker.
Jeg selv har altid fulgt mit hjerte, og har mange mange gange gået imod strømmen, men jeg har aldrig været ude for at nogen angreb mig af den grund. Så vi behøver ikke at følge med strømmen, bare fordi mange andre gør det. Hvis vi hjælper på en måde, så enhver kan se at det virker, er der ingen der vil beskylde en for civil ulydighed, for det er så synligt, hvad der hjælper, når man bruger interesse og kærlighed.
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Korruption eksisterer ikke for de korrupte: Kun for ofrene!

Indlægaf Paal Coucheron » 24. jul 2007 20:07

:oops: At rødme, er ikke en egenskab den korrupte person besidder. Som udgangspunkt for fænomenet, er det en meget klar anatomisk/sjælelig forklaring: I ydderkant når man modtager mere ros end man havde forventet, eller i modsat fald, gjort noget forkert som bliver en konfronteret i plenum. Men som et mere sjeldent fænomen, når vi bliver begejstrede over en lykkelig oplevelse eller livsbekræftende tilstand i ærbødighed over situationen. Og så har vi alle tilfeldene midt i mellem. At lede efter ordet korruptions forklaring kan vi læse om i ordbogen, eller måske i det bogværk der hedder fremmedorbogen. Vi har også synonymordbogen, men den er banlyst af øvrige korruptister.

Kære Jørg, vi deltager i Aarhusgruppen, og vi må nok erkende at vi famler os håbløst rundt i arbejdet med at definere ordet korruption i Danmark, da det ikke er nogen korrupte mennesker der vil fortælle os hemmeligheden ved hvad der vil sige at være korrupt. Vi bliver kun udsat for det. Det er sårt, men uomtvisteligt uundgåeligt. Vi har jo grundlovens grundprincipper at forholde os til, men når disse bliver forvaltet af divergerende interesserede individer, er vi ikke kommet særligt langt.
Det er at sammeligne med også din personlige erfaring i beskrivelsen af det danske sundhedssystem. Der står ikke i nogen aviser verden over, at Danmark har verdens besdste sygehuse og sundhedsvæsen. Det forekommer kun i dansk præsse, og fra sygdomsfremkaldende danske politikeres navlebeskuende postulater om den modsatte virkelighed.

I al beskedenhed forholder jeg mig til Bjorgit og Birgits tilsagn, af med tidens positive indvirkning kan vi måske indstifte antikorruptionen ved ikke at slide os selv op med at lede after det ondes kilde, men fordømme dens væsen i vores indre, og erstatte den med uselvisk og bæredygtig kærlighed.[/u]
Paal Coucheron
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. jun 2007 19:06


Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron