ER Grundloven ufravigelig (præceptiv)?

ER Grundloven ufravigelig (præceptiv)?

Indlægaf Jørg » 19. mar 2007 16:03

I Danmark har man en Grundlov, som er præceptiv (grundlæggende ufravigeligt).
Selvom den altså er grundlæggende ufravigeligt overholdes den ikke af politikerne, således at borgeren dermed tvinges til selv at gøre de ting, der er nødvendige for at Grundloven overholdes.
Jørg
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07. jan 2007 17:01
Geografisk sted: Århus

Indlægaf Magnus Fundal » 07. apr 2007 10:04

Kære Jørg.
Som jeg sagde før: regler bør overholdes hvis de har et formål. Hvad er formålet med grundloven, og er det værd at støtte? Og hvordan lyder egentlig grundloven? Jeg ved ikke om du kender svarene, men det ville være rart at få dem med - for at føje noget mere konkret materiale til diskussionen.
Det eneste problem jeg kan se med mit princip, er egoisme. Mennesker har jo en tendens til at gøre det, der er gavnligst for dem selv og deres nærmeste, og det er ikke altid det gavnligste for helheden. Bare se på afbrændinger af regnskov. Samtidig har de en af og til forbløffende evne til at benægte kendsgerningerne så længe som overhovedet muligt hvis de kulminerer med deres egen holdning og deres egne gerninger, eller endda at bilde sig selv ind, at det er ligemeget. Bare se på forurening, global opvarmning, affald i naturen, rygerlunger, mobilsendemaster på skoletage... Jeg kunne blive ved.
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)


Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron