Hvad med respekten i regering

Hvad med respekten i regering

Indlægaf Birgit Tjalve » 10. apr 2007 14:04

Jeg har lige en historie, jeg ønsker at dele med jer.

Det drejer sig om en højtuddannet polsk kvinde, som kom her til landet
for ca 10 år siden og blev gift med en forfatter, som hun havde mødt i sit hjemland. Han er imidlertid død nu, så hun er enke.
Hun er et meget smukt menneske, som I polen mistede sin første mand ved en ulykke. Han var ansat på et universitet, som forsker, og hun var selv laborant og samtidig solistisk sangerinde, da hun også havde en musisk uddannelse.
Det var en stor sorg for hende, at miste sin elskede mand, og de havde også en lille dreng sammen, manden var kun 42 år, da han døde.
Hendes omgangskreds var kunstnere, forfattere og kulturelle personer m.m. Men hun mødte så denne danske forfatter, som blev dybt betaget af hende og ville have hende til Danmark.
Hun rejste en del frem og tilbage, men det blev en smuk kærlighed mellem disse to mennesker og de blev gift. Nu har hun så også mistet sin mand her i Danmark. Hun har ikke måttet arbejde her, men har fået lidt kontanthjælp. Efter hendes mands død, får hun nu lidt kontanthjælp og kan lige klare sig. Men på sagsbehandlerkontoret er hun lige efter sin mands død, blevet behandlet respektløst og hjerteløst, da hun spurgte, om hun kunne få lov til at tage til Polen og være der i nogle måneder, for der er hendes søn og familie, og hun er jo i dyb sorg endnu.
Straks trues hun med politi, hvis hun ikke er tilbage inden 5 eller 6 uger, jeg kan ikke lige huske om det er 5 uger eller 6, men jeg tror det er 5.
Hendes læge har være vred på det offentlige, og prøvet at hjælpe hende.
Hun er jo nærmest blevet behandlet som en luder eller parasit af sin sagsbehandler. Hvor er det skammeligt. Hvis det er sådan udlændinge bliver behandlet, har vi et stort problem i Danmark.
Nu er jeg imidlertid kommet i tanke om en udsendelse, jeg har hørt for nogle år siden i radioen, hvor en sagsbehandler, socialrådgiver, i et interview vedr. de nye love om kontanthjælp og loft blev forhørt om disse love.. Hun sagde, at lovene er så hårde og så modbydelige, at vi er nød til at være lige så modbydelige, for at folk kan vågne op og vælge en ny regering.
Er det, så det, der sker?
eller er det, fordi det kun er de rigtigt hårde sagsbehandlere, der er tilbage i systemet, resten har sagt deres stilling op.
Jeg har jo før fortalt i Vision, at der mangler et hav af socialrådgiver i systemet, fordi så mange er gået ned med flaget.
Er det derfor ???
Tænk at man kan behandle denne kvinde så hjerteløst?
Man plejer ellers at sige, lad dem bare flytte tilbage til deres land, vi vil gerne betale dem for det!
birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Regeringen har ikke forstået sit ansvar

Indlægaf Birgit Tjalve » 16. apr 2007 11:04

Vi kan idag se, at flere års nedprioritering af forholdene for offentlige ansatte, betyder at det bliver mindre og mindre attraktivt at være en del af den offentlige sektor.
På den ene side ønsker regeringen udadtil at se ud, som om de forstår alle problemer, på den anden side af medaljen får de offentlige ingen midler til deres rådighed til forbedring, ingen kompetencer til selv at løse problemerne, kontrol kontrol. De maser eller negliérer alle, der i virkeligheden har mere indsigt i problemerne, og ganske langsomt fordufter overskuddet af kærlighed hos de mennesker, der skal forvalte de umulige love, som kun byder kontrol, at spare, at nægte, at beherske, at være afvisende.
En ubarmhjertig regering, som bare læsser problemerne over på andre, herunder kommuner, offentlige ansatte, læger, sygeplejersker, you name it.
Et overskud af kærlighed kan på denne måde langsomt nedbrydes, og pludselig har vi katastrofen. Og når vi så har den, så har vi samtidig regeringens benægtelse af eget ansvar, men kun forsvar og almindelige standard vendinger, og af og til ord, som: det må vi undersøge i kommunerne, så det ikke sker igen, ignorant over for, at de har del i dette ansvar, nemlig at støtte med penge, hjælp og lydhørhed over for de mennesker, som har forstand på det, og som forlængst har råbt "vagt i gevær" omkring disse ting.
Lovene kan bruges hårdt, eller de kan bruges på lempeligste vis,
Regeringen har med sin kontrol bevirket, at kun de hårde bliver tilbage.
Ubarmhjertigheden betyder, at de fornægter alle undersøgelser fra FN fra Amnesty osv. der kommer de allersvageste tilgode.
Alle tiltag og menneskekærlige menneskers appellering preller af på denne regering.

Men dette princip vil i længden undergrave vor velfærd.
Hver gang jeg taler med mennesker ude i samfundet, bekræfter de disse ting.
Som én sagde forleden til mig, måske skal det være så grotesk, førend mennesker vågner op og gør noget ved det.
Det som holder det hele tilbage i øjeblikket er, at størstedelen af danskerne rent økonomisk set, har gode dage, og evt. er bange for, at skatten skal stige og derfor ikke ønsker, at denne regering skal afløses af en anden
regering, som vil ændre den overflod de har lige nu. Se bare på forbrug,
huskøb, salg. Men se også på mennesker, som er fattige og som må fraflytte lejligheder fordi de ikke mere har penge til ganske almindelige basale ting: Et sted at bo, noget at spise, pasning af deres børn. lidt glæde m.m.
Måske er det slemt, at høre på dette,
Men vi må være nogle, som er en stemme for dem, som lider under denne ubarmhjertighed, og ikke mere har overskud til at beklage sig. Derfor dette.......'
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Indlægaf Magnus Fundal » 30. apr 2007 07:04

Det som holder det hele tilbage i øjeblikket er, at størstedelen af danskerne rent økonomisk set, har gode dage, og evt. er bange for, at skatten skal stige og derfor ikke ønsker, at denne regering skal afløses af en anden regering, som vil ændre den overflod de har lige nu.

Gælder det også rygere? Det er faktisk ret så chokerende hvor mange penge man én person kan bruge på smøger. Man skulle jo tro, at det også havde noget at sige.
Der er kun ét øjeblik , hvor det er vigtigt at vågne op.
Det øjeblik er nu!

Buddha
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)

Indlægaf Birgit Tjalve » 31. jul 2007 10:07

kære Magnus
Der er gået så lang tid siden, jeg sidst har kigget på siden, men
jeg skylder dig et svar.
Ja, selvfølgelig gælder det alle mennesker, også rygere.

Hvis vi hver især tager ansvar, og samtidig udvikler interesse
for andre mennesker, så er vi med i et altomfattende arbejde
for menneskeheden, så formindskes vores egen personlige behov,
til fordel for trivsel af hele menneskeheden. Allerførst, det "hus" man selv bor i, her mener jeg symbolsk Danmark, og med en interesse i, hvorledes
vi som "hus" behandler andre mennesker i verdenen. Det handler om
interesse, som for mig, betyder kærlighed og nærvær i nuet.

Globalt udnytter Danmark andre lande, mere end vi gavner.
Idet vi ikke er med til at hjælpe andre fattige nationer med deres egen produktion, altså at blive selvforsynende,men mere tænker på egen indtjening og konkurrence.
Vi bruger uforholdsmæssig megen energi, ved al transport, fly såvel som disel-lastbiler,som i den grad forøger Co 2 udslippet og giftstofferne i luften, og sådan kunne jeg blive ved.
Som jeg skrev i bladet "Vision" for et par numre siden, har vi efterlignelsesværdige steder i Danmark, hvor man arbejder med bæredygtig energi, bl.a. på Samsø og Ærø, det er nr2, August 2006
bladet "Vision" side 30.
Vi må alle, i vores dagligdag med eftertanke handle i vores gøren og
laden, derved bliver det en vane for os efterhånden, og de gl. dårlige
vaner visner bort og forvandles til en ny energi af gejst og glæde.
ikke at gøre det, som man ved er godt, tapper én for energi, at gøre det som man inderst inde ved, er det rigtige, giver mere viljesenergi i livet.
Kærligst
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Tobak og alkohol

Indlægaf Paal Coucheron » 03. aug 2007 00:08

Hej Magnus.

Ja - der er mange summer rygerne betaler til den krigførende Danske Stat. Det er faktisk pinligt begge dele, - at rygerne ryger sig til et dårligt helbred som kan finansiere Danmarks magtelites perverse lyst til at udvirke kommende korrupte "demokratier" i muslimske lande, samtidigt med at vi har en alkoholreklames finansierede interesse i det samme, med det skjult postulat; at det er sundere at drikke sig ihjæl end at ende op som røgforgiftede. (Herved burde vel kremationsafgiften halveres, da jobben allerede halvvejs er gjort?).
Skal det også være forbudt at købe Arlas produkter, da de ingen garanti har for at deres varer ikke indeholder gmo-lort?
Hvad lever du selv af, og hvad indtager du af føde for at opretholde din fysisk/åndelige ballanse?

En noget reprorespektiv hilsen fra Paal Couchreon
Paal Coucheron
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. jun 2007 19:06

Indlægaf Birgit Tjalve » 03. aug 2007 14:08

Hej Paal

Hov, hov hvad er det for et udfald mod Magnus!

Der er et gl. ord, der siger : alt med måde!
I gl. dage, brugte man spiritus og alkohol ved smerter og operationer.
Idag bruger man andre ting, bl.a. morfiner m.m.

Der er en grund til at smertebehandle, fordi vores nerver ikke kan tåle
for hård en belastning, så går de i selvsving.

Så man kan sige, at forskellige stoffer, alkohol mv. måske også rygning har haft et formål, som lindring, før i tiden.

Nu er der ikke længere mådehold i ting, ej hellere den gyldne middelvej,
nu går alt over gevind, åbenbart fordi mange mennesker lider psykisk
under mangel på mening i en krigshærget verden, hvor den ene katastrofe overgår den anden. Mange har tillagt sig vaner igennem et
langt liv, det er svært at lægge om, men alle skylder ungdommen at
vise et godt eksempel på at få et bedre helbred, søge en mening i livets inderside og kultur, og samtidig udvise mådehold, og så faktisk
have et udmærket liv, i stille indre undren over livets svære kår.
Ændre det, som kan ændres og accepterer det, som ikke ændres lige nu.
Der skal en ærlighed ind i samfundet og der skal en vilje til at leve efter
at give enhver borger mulighed for få tid til at ændre sit liv, stresse af mv.

Mange mennesker lever i "overlevelsesinstinktet" fordi de har været ude
for choklignende tilstande, de får måske en lindring i en cigaret eller to,
det prøver jeg at forstå, selv om jeg er ikke- ryger, og ikke kan tåle røgen.
Men jeg ville da gøre alt, for at sætte andre værdier i stedet, andre lindringsmuligheder m.v.
Men den sørgmodige og den udslidtes små glæder forstår jeg, ville gerne
have, at de kunne få andre glæder, men her kommer vanen ind.
Samfundet skal gå vejen for sundhed og hjælpe så meget de kan, i stedet for at dømme, men de skal hjælpe.
Jeg har oplevet mennesker langsomt miste deres lungekapacitet, for tilsidst af lide en form for kvælningsdød, fordi cigaretterne var deres liv.
Intet hjalp, men jeg har også hørt en mand, som synes han havde ret til at ryge alle de cigarer, han ville, brokke sig over samfundets barnepigementalitet, han led dog døden p.gr.a. rygning, og kom så igen
i tv. hvor han frarådede alle at ryge. Så¨der er grund til omtanke i den
måde vi langsomt indfører bedre vaner i samfundet.
I Sverige har man været konsekvent med mange ting, så det kunne man
måske også være i Danmark. Det er et ømtåleligt emne
Mange rygere er blevet mere hensynsfulde, i gl. dage røg de bare en ind
i hovedet, og var ligeglad med at andre spiste m.m.
Der er mange ting at tænke over og tage fat på i vores Samfund.
Man skal altid have lov at stille spørgsmål som Magnus, uden at
blive afkrævet et svar.
Kærlig hilsen
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Indlægaf Paal Coucheron » 08. aug 2007 21:08

:roll: Kære Birgit.

Mit svar på Magnus´ indlæg, var ikke et udfald mod ham. Tvert imod et ønske om at få en kommentar fra ham personligt, hvis han synes det kunne være relevant at se hvad andre mennesker har af indfaldvinkler angående emnet. Jeg har mødt ham på sidste Landsmøde, og for mig personligt virker denne unge mand som et meget bevidst og intelligent søgende menneske. Her inde på debatsiden har jeg fulgt jævnligt med i hvem der skriver, og hvem der svarer på hvad. Set ud ifra alle de indælg Mangnus har kommet med, ser jeg ikke nogen grund til at du Birgit, skal svare på min henvændelse på vegne af Magnus.
Dette kan han udmærket selv finde ud af. Enten ved at svare tilbage herinde, maile til mig privat, eller ringe mig op. Eller vælge at ignorere indlægget. Alle muligheder står åbne for ham.
Så lad ham dog selv finde ud af mulighederne.

Det er vanskelig at føre en debat, når du selv har de rigtige svar og den rigtige holdning til det hele.

Blandede hilsner Paal.
Paal Coucheron
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. jun 2007 19:06

Indlægaf Birgit Tjalve » 09. aug 2007 13:08

Kære Paal
Desværre blander du mig ofte ind i dine egne indlæg,
så derfor tillader jeg mig, at give udtryk for min opfattelse

Det er en åben debat, så alle kan svare.
Magnus kan selv svare, det ved jeg, men jeg gav min opfattelse.

Du har på det sidste, i et andet indlæg fra en anden person,
blandet mig ind i det, så lad så vær med det.
Hvad jeg også svarede i dette anlæg.

Jeg ved ikke alt, og har ikke svar på alt, lad være med at putte mig i bås, for så kan vi sletikke kommunikere, du kender ikke mig, så du ved ikke hvad mit motiv er.
Det kan du derimod læse i "Velkommen til debatsiden". Jeg føler mig
ansvarlig for at sætte noget igang her.
Hvis jeg trådt dig over tæerne, må du undskylde, men dine indlæg kan
være en smule svære at tyde.
Venligst
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Indlægaf Birgit Tjalve » 09. aug 2007 14:08

Hvad med respekten i regeringen

Jeg synes det er vigtigt, at forholde sig til de emner, som er overskriften
i hovedindlægget er udtryk for
Denne regering, vi har, har ikke respekt for de mest vidende mennesker,
der er i vores samfund, mennesker som har en visdom om områder, og ser mere holistisk på samfundet, altså, at alt hænger sammern.

De er respektløse i forhold til egne love,
Anders Fog nægter at lade sig interviewe om Irak-krigen, selv om det er blevet ham påbudt af ombudsmanden.
Anders Fog er i det hele taget gået i hi, så lidt man hører til ham.

Han har i disse to regeringsperioder i den grad vendt op og ned på alle
ting, med sin stab og har udsultet alle kompetente personer, pressen
er tildels styret af dem, som reklamerer i deres blade, så herfra kommer
der ikke tilstrækkelige aflsøringer.
Debatten forleden dag i tv. DR 1 vedr. Irak-krigen, og udsendelsen med Al Gore, er noget af det bedste, der er blevet vist i lang tid.
Hvis vi måler vores regering i forhold til dette, ligger de ikke i troværdighedens lys.
Søvndal og Mogens Lykketoft, var virkelige troværdige på en smuk og værdig måde i debatten vedr. Irak-krigen.
De andre var nød til at forsvare, men Søvndal og Lykketoft fik på en fin
måde placeret ansvaret for krigen på rette sted, således at ofrene i studiet, ikke kunne blive såret over deres udsagn, Bravo til oppositionen
Det er ikke ofte man kan sige dette. Da de for det meste virker "ufarlige"
i deres synspunkter.
Vi har virkelig brug for nogle, som ikke er styret af profithensyn, stemme-leflen, fagforeningen,men nogen som brænder idealistisk for Danmark, som tør risikere.
Det er virkelig det næste skridt, at turde risikere både egne stillinger, og
egne goder. Først da sker der noget. For den materialistiske tidsalder har brug for mennesker, som har tillid til, at de får hjælp, når de kæmper for en sag. Selvfølgelig skal man indimellem være meget forsigtig, men man
skal turde risikere for at intuitionen virker.
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Indlægaf Paal Coucheron » 09. aug 2007 22:08

Kære Birgit.

Jeg er ked af at du synes jeg til tider kan være vanskelig at forstå, og deraf kommet til den konklusion, at jeg vil komme til at skade den fremtidige dabat her inde på Debatten hvis jeg fortsetter med at reagere på de indlæg jeg læser. Men da det snart ikke er andre end os to der beriger dette forun med indlæg, skal jeg nok holde mig langt fra at kompromittere dig med nye misforståelser.

Så fra nu af kommer der kun fra min pen,- positive tilbagemældinger på hvad andre har skrevet, og andre igen har svaret på, hvis emnet har relevans for eksterne deltagere i dete forum.

Fremdeles venlige hilsner fra Paal.
Paal Coucheron
 
Indlæg: 15
Tilmeldt: 11. jun 2007 19:06

Indlægaf Birgit Tjalve » 10. aug 2007 16:08

Det er ok, Paal, men det er godt at holde sig til debatemnet.

Det er derfor jeg skrev det første debatindlæg
"Hva, med respekten i regeringen"


Det må der være mange der oplever, ikke er så godt i øjeblikket, eller
i alle tilfælde gennem årene har ligget på et meget lille sted, i forhold
til kompetente gode mennesker, som har søgt at redde vores land
venlig hilsen
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Indlægaf Kai » 19. aug 2007 16:08

Hej

Jeg er ikke nogen flittig gæst på denne debatside - men blev skuffet, da jeg så, at et godt debatemne om regeringens respekt for mennesker udvikler sig til skriverier om alt muligt andet "fnidder".

Emnet om respekt for mennesker er vigtigt at få frem. Vi har en regering, som meget eenøjet fokuserer på økonomisk formåen - Anders Fogh Rasmussens berømte "noget for noget" filosofi, som efterhånden vinder mere og mere indflydelse i omsorgen for dem, der ikke kan være med i racet.

Det er som om det eneste, der betyder noget, er hvormeget merværdi vi hver især kan tilføre samfundet i kolde kontanter.

Har vi ikke råd til at tage os pænt af dem, der ikke kan følge med i det økonomiske kapløb?

Har vi ikke råd til de lidt "skæve" eksistenser, som kan bidrage til samfundet med andet end bare kolde kontanter?

Det er et så væsentligt emne, at debatten skal holdes i gang - især i en tid, hvor et valg måske er på trapperne med anledning til at få valgt nogle politikere med blik for menneskeværdier i et bredere format end det nuværende flertal i folketinget.

Kærlig hilsen
Kai
Kai
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. mar 2007 13:03
Geografisk sted: Brædstrup

Indlægaf Birgit Tjalve » 20. aug 2007 15:08

Jeg er ganske enig, denne regering har virkelig skubbet til en forkert udvikling i mennesket.
Her står vi så, og føler os amputeret i vores følelsesliv af en ofte iskold energi fra vores regering, i begyndelsen, tror jeg mange har kæmpet, men efterhånden bliver det til en apatisk holdning, det må det jo være,når så mange mennesker mener, at denne regering gør det så godt, således at meningsmålingerne siger, at Anders Fog ville blive valgt, hvis vi havde valg imorgen, så har vi været igennem en "hjernevask", hvor mennesker er holdt op med at gå op i de vanskeligheder denne regering har skabt og dermed er begyndt at tænke kortsigtet og uden langsigtede visioner for menneskeheden.
Hvad gør denne regering for miljøet??
Hvad gør denne regering for børnene??
For dem der har det svært?
Hvad gør denne regering for højskolerne?
For værdierne og dannelsesgrundlaget på disse?
For at skabe rekreationsmuligheder for de udbrændte mennesker??
For at hjælpe dem som er afhængig af medicin.?
for de hjemløse?
For de nye forfattere??( dvs dem som skriver men aldrig bliver rige af det, de tager de den smule de kunne have fået hvert år,)
Hvad gør de for økologien?
Hvad lærer regeringen af Al Gores fantastiske undersøgelser?
En rysten på hovedet
en manglende indsigt, en uvidenhed, det er hvad denne regering kan
præstere,
Uvidenhed er den eneste undskyldning, men undskyldningen er ikke god nok, for dem som dagligt læser om og ser disse ting, undskyldningen er ikke god nok for dem, som arbejder i politik og dermed er ansvarlige for at være på forkant med tingene og visionerne.
Regeringen lader, som om den er ansvarlig, men den udøver ansvarsforflygtigelse

Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Indlægaf bdt » 21. aug 2007 03:08

Det er ikke let at være nogen, citat fra et digt af Dan Turell. Jeg tror ikke det er let at være en hvilken som helst farve af regering og ingen regesringsfarve vil kunne gøre absolut godt. Men politiken centrerer sig alligevel også her i debatten om penge. Og er man regering der skal forvalte en pose skattepenge, som ikke er uudtømmelig, så kan man sige - alt kan købes for penge - men det kloge er at finde ud af hvor de skal lægges.

Hvis et familieoverhoved ønsker at udsulte, ydmyge eller gøre ondt på et eller flere familiemedlemmer, vil enhver kunne erkende, at det er sygt.

Jeg tror godt man kan antage at socialforvaltningen ikke er underlagt statslige pålæg om at ydmyge andre etniske grupper mere end indfødte. Uden at have noget som helst viden om det, vil jeg antage at det er en generel ydmygelse af bistandsklienter der pågår. Der ligger formodtlig historisk grunde til at det er en ydmygende situation at skulle modtage bistand af det offentlige og at de personer der har valgt at arbejde i den konfronterende del af den forvaltning er påvirket af dette, såvel som bistandsklienterne, det bliver måske i forening en slags selvforstærkning.

Der kan måske være enkelte socialarbejdere som ville have haft udmærkede kvalifikationer til håndhævelse at det tidligere apartheid regime i Sydafrika, men jeg vælger at tro, at socialarbejdere om ikke ser det som et kald, så i hvertfald har oprigtige ønsker om at hjælpe mennesker i nød med de midler og efter de regulativer, de har valgt at administrere.

Jeg forstår på udsagnene at der gives situationer hvor en socialarbejder, grundet regulativer, ikke kan hjælpe et menneske der er i åbenlyst behov for hjælp, og det må være forfærdeligt selvfølgelig for mennesket der ikke kan få hjælp, men sandelig også for socialarbejderen.

Jeg ved så ikke hvor jeg skal placere dette "Hun sagde, at lovene er så hårde og så modbydelige, at vi er nød til at være lige så modbydelige, for at folk kan vågne op og vælge en ny regering." på en måde kan det lyde som en socialarbejder, der vælger at tage sine klienter som gidsler i sin politiske kamp for bedre kår for sine klienter, der er et eller andet selvmodsigende i den fremgangsmåde, er der ikke? Det lyder som om en der siger, jeg er nødt til at slå folk for at gøre opmærksom på, at der skal gøres noget for at mindske vold i samfundet!

Jeg tror på, jeg er nødt til at tror på, at såvel regering, socialarbejder som bistandsklienter er velmennende mennesker der ønsker at gøre noget anstændigt. Jeg er sikkert naiv, jeg vælger så at være det, for alt andet går ud over min fatteevne.

Det er også klart at jo tættere vi kommer til mennesker der står i misforhold til den hjælp der er behov for, overfor den hjælp der kan gives af vores samfunds regler, jo mere parathed er der for at yde hjælp.

Kan man antage at afstanden fra regering til nød forårsaget af politiken er for stor?

Afstanden er lang fra politik til konsekvens, jeg mener, ændrer man på budgettets tal, får det en konsekvens. Man får vel nogle bedre børn, hvis man prioriterer dem nogle flere penge, de kan så formodentlig koste mindre på kriminalforsorgen i det lange løb, det bliver så til mere produktive mennesker for vores samfund. Eller får man bedre børn hvis man prioriterer forældre flere penge, så de kan få tid til at give omsorg og kærlighed?

Jeg er nok mere der, hvor jeg tror at logikken og rationaliteten ikke slår til, der er simpelthen for mange variabler til at noget menneske, noget embedsværk kan regne den ud.

Jeg har lagt mærke til også at talen om velfærd også er rettet mod materialistisk goder. Men jeg har ikke fået øje på nogen der stiller dette spøgsmål - Mental velfærd, hvor meget skal vi tjene til det?

Åh jo, det er selvfølgelig krise hjælp, det er jo nok det mest synlige. Og selvfølgelig firmaledelser der aftester 'operation morgenvind' som ny ledelsesvision og enkelte firmaer der bekoster massage o.lign. Men det store spørgsmål, er vi her som mennesker der i en uendelig spiral skal se til vores geocentriske økonomiske interesser stændigt forbedres. Eller er vi her som mennesker for at udvikle os, og her tænker jeg ikke som aktiv i forhold til førnævnte formål, men som aktiv i forhold til at bringe andre mental velfærd.

Hvis man vender bøtten rundt, kunne man sige, samfundet er til for at mennesker kan vokse og udvikle mental/åndelig velfærd.

Jeg ved ikke rigtig om indlægget her bringer noget til debattens spor, jeg kan ikke svare for om regeringen har respekt eller ej, jeg har heller ikke forstand på de prioriteringer af penge der skal laves i et samfund, jeg følte bare trang til at udtrykke hvad jeg gerne ser et samfund brugt til.
Sidst rettet af bdt 30. aug 2007 21:08, rettet i alt 3 gange.
Benny Dyhr Thomsen
http://our-site.dk
bdt
Site Admin
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. aug 2006 21:08
Geografisk sted: Herning

Indlægaf Birgit Tjalve » 21. aug 2007 11:08

Jeg kan udmærket forstå dig, Benny, undertegnede har skrevet indlæggene for at synliggøre skævheder, men det er ikke hele sandheden, du påpeger mange gode ting.
Jeg har selv altid fulgt mit hjerte, se tidligere indlæg, altså ofte civil ulydelighed, i forhold til reglerne, og er aldrig blevet "taget i skole" desangående.
Selvfølgelig kan en regering ikke tage højde for alt, det er det enkelte menneskes ansvar at forvalte lovene på en human måde.
Og jeg skrev dette m.h.t hvad jeg havde hørt i en radioudsendelse, for at synliggøre at lovene er blevet mere hårde, men som du skriver er det igen op til den enkelte rådgiver, at forvalte dem.
Men lovene kan lægge op til meget større hårdhed end der har været før, her er pointen.
Da jeg jo har en spirituel baggrund, kan jeg sagtens sætte en mening med
tingene ind, men i denne tid har vi mere end nogensinde brug for barmhjertighed og hjertebevidsthed, ofte sætte jeg tingene på spidsen, for
at vi kan vågne op til bevidsthed om marginalerne i vort samfund, deres
mistrivsel.
Der er mange vidunderlige vågne mennesker i vort samfund, som arbejder stille og roligt i den smukkeste retning for vort samfund, men de
lider ufattelig under hårdheden mod de svage i vort samfund, dem som er
syge, og ikke har råd til medicin p.gr.a. loftet i regeringens ydelser.
Dem, som ingen bolig kan få, og sådan kunne jeg blive ved. Visionspartiet er her jo for at bevidstgøre om tingene, derfor er det vigtigt
med helhedstænkning. Jeg har det ikke godt, hvis mange har det skidt.
Jeg har det heller ikke godt, hvis jeg er bevidst om noget, og føler håbløsheden m.h.t. regeringens laden stå til m.h.t til skolers forfald,
medicin som bliver forbudt, som jeg ved er godt, osv.
Men dine kommentarer er absolut relevante og jeg forstår dem,
Men jeg har derfor også ofte sagt, at der er mange mennesker både socialarbejdere, og læger som har det helt rigtige motiv for deres arbejde.
Men jeg har jo selv talt med nogen af socialarbejderne, de er fortvivlede over deres situation, det er der mange der er i vores samfund.
Der skal ske nogle ændringer!! Derfor har vi startet dette parti, det er
jo meningen med det!
kærligst
Birgit
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Næste

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron