[size=18]MANGEL PÅ ÅNDELIG NÆRING GIVER DESTRUKTIV ADFÆRD

[size=18]MANGEL PÅ ÅNDELIG NÆRING GIVER DESTRUKTIV ADFÆRD

Indlægaf Birgit Tjalve » 20. jul 2007 11:07

[/color
[color=indigo]
Aldrig har vi hørt så meget om ungdommens druk, hærværk m.m.
end i disse tider. Det står i aviserne hver dag i denne tid.
Når mennesket ikke i sine omgivelser finder mening, og oplever
at ingen interesserer sig for dem, at de er ladt for meget alene,
ingen kan "se" dem, udvikler et menneske, børn og unge i alle aldersgrupper, men specielt i de år, hvor kræfterne vokser,i ungdomspuberteten og årene efter, en destruktiv adfærd, og et ønske om at "splitte det hele ad", fordi de selv er splittet, utilfreds, ked af det,
og ikke føler sig brugt, set, hørt og forstået. Andre unge bliver pæn på overfladen, men hæmmet og ked af det indvendig.
Dette kan senere hen lede til post traumatiske lidelser.

Hvis vi var mere klar over dette, vil vi både i barndommen, ungdommen blive meget mere fokuseret på det enkelte individ, imedens de opbygger deres følelser, tanker, for så tilsidst at kunne opleve "Jeget".
Vi ville også selv måske prøve at retlede os selv i vores eget liv og adfærd, glæde os over livet med dem, det giver mod og glæde til børn og unge.

Drukturer er et ønske, om at komme væk, åh ja, det har alle jo haft lyst
til at afprøve som ung, men sletikke i de former og med de ricici, der nu
er forbundet med dette.
Men, hvorledes er det så i Danmark: Jo, vi sover - regeringen sover,
forældre sover, voksne, som skulle være oppe på mærkerne over for dette sover i. De skulle træde meget mere frem i debatten.

I gl dage var højskolerne et sted, hvor der blev skabt et dannelsesgrundlag, på alle planer. Det er næsten udraderet idag af regeringen, ligeledes daghøjskolerne, som gav mange mennesker selvtillid og et ny start på livet. I den nuværende regeringstid, er alle daghøjskolerne blevet nedlagt, der er kun de private tilbage.
I kontrol og karakterstræberiet har regeringen, kontrolleret livet bort i Danmark, vi skal være "Verdenmester i alt", hvor latterligt, en maskulin konkurrencementalitet, hvor det kreative får dødstødet, fordi det ikke kan måles i karakterer. De har glemt at sætte sig ind i Menneskets mange forskellige intelligenser, i stræben efter høje karakterer, hvorved marginalerne i Danmark føler sig overset.
Vi så det ved ungdomshuset, vi ser det i al den hærværk, der sker. Men ingen rigtig begriber den "fiaskofølelse" som mange unge render rundt med.
Det er i de unge år vi skal være lidt mere observerende og
for dem, aktivt lytte til dem, hjælpe dem mest ved at lytte, i stedet for at med det samme at fortælle dem, hvad de skal gøre. Ved at lytte til dem med interesse, er det sådan, at mange unge taler sig frem til dét, som er bedst for dem, de er nemlig rimelig "perfekte på sig selv".
Selv om de er urimelige, skal man lytte til dem, så de kan komme af med noget Hvis man havde snakket med de unge, og dermed ved at lytte til dem, giver man dem et ansvar, for det føler de, når de ikke bare bliver
afvist, som det skete f.eks ved Ungdomshuset. Der var jo intet af det man gjorde, der gjorde et bedre, man forsøgte ikke at tale med de unge, som gerne ville tale med myndighederne, man nedgjorde dem og lyttede kun halvt, selv om der var mange fornuftige imellem de unge, de kunne have vendt stemningen.
Jeg billiger ikke vold, men det er nu een gang, de ældre der skal være så vise, at de prøver og forstå de kræfter, der huserer i ungdommen. Får de interesse, varer det ikke mange år, førend de selv forstår, og bliver alm. borgere, som aldrig kan blive opildnet mere til hærværk m.m

Ja, det er bare et synspunkt, men jeg har erfaringer med dette med min tid med unge mennesker, som brænder efter, at nogle viser dem interesse. og gider lytte til dem, i stedet for hele tiden at vide, hvad der er bedst for dem.
Man kunne f.eks. spørge dem. Hvad kunne du bedst tænke dig i dit liv. Det har jeg gjort til en ung post fyr, som kom med posten idag, han bankede så voldsomt på døren, så jeg spurgte ham interesseret. Han blev helt paf og sagde, det var der aldrig nogen, der nogensinde havde spurgt ham om.
Han ville være falckredder. men var vikar for postvæsenet lige nu.
Han blev enormt glad for mit spørgsmål.

Mother Theresa siger : "Jeg er blevet mere og mere klar over at den værste sygdom et mennesket nogensinde kan opleve er at være uønsket"
Birgit Tjalve
Birgit Tjalve
 
Indlæg: 59
Tilmeldt: 06. dec 2006 14:12
Geografisk sted: Søballe

Tilbage til Politik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron