Meningen med livet

Meningen med livet

Indlægaf bdt » 07. feb 2007 13:02

Filosofisk set er der ingen mening med livet. Det udledes af at meningen med livet, er en forestilling og en forestilling kan ikke være sand - ergo livet er meningsløst.

Jeg må dog konstatere, trods de dårlige odds som filosofien giver, at mennesker til alle tider har søgt en mening med livet. Jeg mener at opleve, at hvor mennesker ikke kan finde mening med livet eller det hidtidige antagede grundlag smuldrer, leder mennesker sig ud i destruktive holdninger for sig selv og evt. også andre.

Man bør derfor kunne sige, at det er livsvigtigt for mennesker at have en mening med livet.

Der tales om i disse tider, at aldrig har vores forbrug været så rigt og aldrig har vores holdning til meningen med livet været så fattigt. Jeg er ikke sikker på det er helt rigtigt, set på baggrund af at søgningen til religion er i stigning blandt unge - de er bare ikke tilbøjelig til at sige det til nogen.

Vi har mennesker som synes det er vanskeligt at være i én etableret religion og som så at sige plukker fra hylderne og sætter noget sammen der passer dem. Vi har mennesker som har en fri/løs holdning til meningen med livet, det er f.eks. Thor Nørretrands udsagn 'meningen med livet er at prutte' (fordi ellers bliver indholdet af ilt i forholdet til metangas for højt i atmosfæren og brande kan ikke slukkes, så derfor slip metangas ud) og vi har andre der holder sig strengt til religiøse/moralske påbud.

Vi har mange bud på meningen med livet fra religiøse, spirituelle endda naturvidenskabeligt hold, selv om jeg synes at ingen besvarer det ultimative spørsmål - hvorfor er vi til? Jeg mener besvaret på en logisk, rationel fornuftig måde. Jeg nøjes med - sådan er det bare.
Jeg har hørt en udlægning på spørgsmålet af Allan C. Watts, den er ikke citeret korrekt, men den går nogenlunde sådan her.
En gang var Gud alene, han kedede sig og fordrev tiden med at skabe en maskine med knapper på, der kunne opfylde alle mulige ønsker, for at underholde sig selv og fordrive tiden. Men det var i længden kedeligt, for det var uanset hvad han kom i tanke om han manglede, så var knappen der. Så fandt han på en knap, som han skrev OVERRASKELSE på, den trykkede han på - OVERRASKELSE! - her er vi!
Benny Dyhr Thomsen
http://our-site.dk
bdt
Site Admin
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 18. aug 2006 21:08
Geografisk sted: Herning

Indlægaf Rucalinn » 10. feb 2007 12:02

Jeg synes den lille beretning om Gud og knappen med OVERRASKELSE siger det meste..
For hvordan kan vi vide, hvad der er sandt på en logisk rationel måde, hvis vi aldrig opdager knappen 'OVERRASKELSE' der kan sætte liv i enhver forsamling og bringe mennesket videre på en eller anden måde.

Men også at 'plukke lidt fra hylderne' opleves af mange at have en positiv og overraskende effekt.
Tror Gud er enig her, uden dog at kunne bevise det :):wink:

Når det vi foretager os, og det liv vi lever, er meningsfuldt og giver glæde og fylde i vores hverdag, synes jeg vi er meget tæt på svaret i forbindelse med det eksistensielle spørgsmål: Hvad er meningen med livet ?


Med venlig hilsen
Rucalinn
Rucalinn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2007 20:01
Geografisk sted: DK

Indlægaf tino » 11. feb 2007 22:02

Ifølge den Lurianske Kabbalah, er meningen med skabelsen at føde et mere nuanceret udtryk for Gud (theogenesis) .. dette gøres kort fortalt ved at finde ud af hvilke egenskaber som Gud ikke længere ønsker at manifestere (og vups så er vi her til at klare det!) og derefter skabe en ny værenstilstand (også vores opgave).

Jeg har uddybet ovenstående på syv sider på engelsk og efter min egen forståelse i denne pdf fil.

Spørgmålet er så selvfølgelig om den kære Luria havde ret? ..ihvertfald er der stor interesse for Kabbalah lige i tiden.
You become what you fear
when you fear to become
tino
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. jan 2007 12:01
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Rucalinn » 12. feb 2007 16:02

Hej Tino

Det lyder spændende . Selv om jeg ikke har helt samme baggrund for at anskue tingene, vil jeg da gerne høre lidt mere om det.

Kan du oversætte noget af det til dansk ?

Med venlig hilsen
Rucalinn
Rucalinn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2007 20:01
Geografisk sted: DK

Indlægaf tino » 12. feb 2007 20:02

Hej Rucalinn

Ja, jeg synes også det er et spændende emne.

Jeg oversatte artiklen til dansk sidste år, med det resultat at den blev tre gange så lang, og jeg blev kastet ud i en halvpsykotisk tilstand, hvor jeg i 14 dage følte mig jagtet af en unavngiven "ondskab", hvorfor jeg gik rundt i Aalborgs gader om natten, gemte mig i efterladte både og loftsrum m.m.. Efter 14 dage blev jeg spærret inde på den lukkede psykiatriske afdeling og først udskrevet fire dage efter. Det var i november måned 2005 og jeg har hverken før det tidspunkt eller siden hen, oplevet noget lignende. Føler at jeg er kommet styrket ud af oplevelsen med en bedre indre centrering og balance.

Moralen er måske at man ikke kan give sig i kast med Kabbalahen uden at det i en eller anden grad går ind og rokker ved ens fundament? Jeg har fuld tillid til at kun de huse som er bygget på sand bliver rystet, spørgsmålet er så om du har lyst til finde ud af om dit hus står på sand eller granit?

Her er artiklen... take it or leave it ;-)

Johan
You become what you fear
when you fear to become
tino
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. jan 2007 12:01
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Rucalinn » 12. feb 2007 20:02

Hej igen

Jeg har læst artiklen og den er nok ikke sådan at tilegne sig, medmindre man har studeret Kabbalahen.
Jeg kan godt følge dele af teorierne, men prøver samtidig også at læse dem med hjertet - så tror jeg mit hus står stærkest..:):wink:

Med venlig hilsen
Rucalinn


.
Rucalinn
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 28. jan 2007 20:01
Geografisk sted: DK

Indlægaf Magnus Fundal » 13. feb 2007 19:02

Hej Johan.
Jeg har læst den engelske version af artikelen. Den er Tankevækkende...
Jeg har før hørt påstande om at mennesket skal hjælpe med at ophøje universets bevisthed, og ligeledes påstande om at mennesker er totalt forrykte, at meningen med livet ikke findes, og at det bedste vi kan gøre er at dø. Jeg må sige, at jeg tror mest på den første version. Men under alle omstændigheder er det nok ved at være tid at tage sig sammen hvis ikke verden skal gå i spåner. Det er derfor jeg har meldt mig ind i VisionsPartiet, for at gøre noget.

For resten forstår jeg ikke hvorfor det var så hårdt for dig at oversætte artiklen til dansk. Så vidt jeg kan se er det jo bare den samme artikel.
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)

En indfaldsvinkel fra Teosofien

Indlægaf ET » 13. feb 2007 20:02

Teosofien har en god beskrivelse af meningen med livet, - både i det store perspektiv og i det små.
Teosofien beskriver hele evolutionen som en strøm af liv, som gradvist udvikler sig fra total ubevidsthed til større og større bevidsthed, og i menneskeriget desuden udvikling af stadig større kærlighedsevne.
"Målet" med evolutionen er udvikling af kosmisk bevidsthed og universel kærlighed for den enkelte. Dette er jo et mål, der ligger æoner af tid ude i fremtiden - for menneskeheden som helhed.
Disse forhold betyder så også, at for det enkelte menneske i det nuværende liv handler det om at udvikle bevidstheden og kærlighedsevnen. For os mennesker er bevidsthed og kærlighed to sider af samme sag, idet der her tænkes på den ubetingede kærlighed, dvs, den kærlighed der er fri for krav og bindinger.
Så i det daglige handler det - set ud fra disse ting - om at tage imod de udfordringer som livet byder os, og være villig til at lære så meget som muligt af det. Livserfaring og efterhånden livsvisdom, der også rummer kærligheden, er dét der er vores opgave, - og det kommer helt af sig selv!
Vi kan sige, at jo mere bevidste vi er om dette, jo hurtigere går det, og jo mere mening finder vi i tilværelsen.
Eskild Tjalve
ET
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08. nov 2006 22:11

Indlægaf Magnus Fundal » 13. feb 2007 21:02

For os mennesker er bevidsthed og kærlighed to sider af samme sag, idet der her tænkes på den ubetingede kærlighed, dvs, den kærlighed der er fri for krav og bindinger.

Det lyder akkurat som Anthony de Mello's "Bevidsthed, bevidsthed, bevidsthed". Ubetinget lykke, ubetinget kærlighed. Fed bog.
Sidst rettet af Magnus Fundal 13. feb 2007 22:02, rettet i alt 1 gang.
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)

Indlægaf tino » 13. feb 2007 22:02

Hej Magnus,

jeg vælger som dig: At tro at vi har en ret vigtig opgave at udføre her på jorden... det fede er at troen nu er ved at ændre sig til en indre vished. Om den vished så er en illusion på et dybere plab, ved jeg selvfølgelig ikke, men det generer mig nu ikke..

Den danske artikel starter på samme måde som den engelske, men tager på et tidspunkt en anden retning; den forsøger bl.a. at redegøre for den mørke energi i kosmos. Det var det der satte nogen ting igang i mit indre, jeg vælger at se episoden som en udrensningsproces hvor jeg "så" mine indre dæmoner i omgivelserne og på den måde kunne forholde mig til dem indtil ubalancen var genoprettet igen, og jeg blev en erfaring rigere.

Kabbalah'en, som jeg læser den, ser meningen med livet fra en lidt anden synsvinkel end teosofien, uden at den dog modsiger den. Jeg kunne supplere Eskilds opsummering med et uddrag fra en tidligere diskussion jeg havde om emnet, fra den kabbalistiske synsvinkel:

Dion Fortune skriver i den kanaliserede bog, læren om kosmos:

Således sker skabelsen: "Og Gud gjorde mennesket i sit billede og lignelse". Et Univers er begrebet i et Stort Væsens sind. Det er skabt ved et Stort Væsens selvkontemplation.

Tager vi dette for gode varer så medfører det nogen interessante ting.

- Universet er et begreb, en tanke, i et Stort Væsens sind
- Mennesket, som en del af universet, er et begreb i et Stort Væsens sind

Og så giver det pludselig (some kind of) mening når det i den Lurianske Kabbalah hedder at

original sin consisted essentially in this: that damage was done to the Deity

Hvori bestod denne oprindelige synd? Hvad var det for en skade der blev påført det Store Væsen?

Kunne det tænkes at det var udviklingen af vores jeg-bevidsthed?

Pludselig vågner en del af skabelsen op …. måske midt i aftensmaden… og tænker hva’ fa’en laver jeg egentlig her? …. Bing! I det øjeblik skete der hvad Kabbalisterne beskriver som en kosmisk katastrofe, og skabelsesmyterne fra forskellige kulturerer beskriver som adskillelsen af verdensforældrene: Der opstår en ny type bevidsthed… som ikke længere er opslugt af væren, af nu’et, dvs. af den oprindelige bevidsthed (som stadig eksisterer).

Erich Neumann skriver i ‘the origin and history of consciousness’:
Only with the separation of the World Parents was the world made dual, as is said in the Jewish midrash. This separation is due to the fundamental cleavage into a conscious portion of the personality, whose center is the ego, and a far greater unconscious portion.
(…)
This loss of wholeness and of total unconscious integration with the world is experienced as the primary loss; it is the original deprivation which occurs at the very outset of the ego's evolution.


Det Store Væsen som holder vores univers i sit sind, lider med andre ord af en bevidsthedsmæssig spaltning: Imellem den oprindelige urbevidsthed og en fremmedgjort bevidsthed, som kommer til udtryk igennem menneskeheden... mere specifikt voksne mennesker (små børn bruger stadig urbevidstheden).

Hvordan heles dette brud igen? Hvordan genoprettes harmonien?

Bruddet kan kun heles ved at der sker en syntese imellem de to tilstande... blot at skære den ene væk, hvis det var muligt, ville svare til at skære en arm af. Syntesen kan kun opstå via et Væsen som har adgang til begge disse bevidsthedstilstande, som så at sige kan rumme dem begge. Det er det Det Store Væsen stræber efter at udvikle i sig selv, og vi kan aflæse disse bestræbelser i menneskets udvikling. Vi er Det Store Væsens forsøg på at hele dette brud!

I lang lang tid har mennesket lidt af samme personlighedsspaltning som det Store Væsen, men via individuationsprocessen er vi nu nået så langt at flere og flere formår at bygge bro over denne spaltning og manifestere vores guddommelige selv.

Lurian Kabbalah:
"Man is not only the end purpose of creation, nor is his dominion limited to this world alone, but on him depends the perfection of the higher worlds and of God himself."

Amen... lets do it!
You become what you fear
when you fear to become
tino
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. jan 2007 12:01
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf tino » 13. feb 2007 22:02

.. ville meget gerne høre jeres umiddelbare reaktion på ovenstående, holder hypotesen? Er vores opgave at heale en skizofren Gud?
You become what you fear
when you fear to become
tino
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. jan 2007 12:01
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Magnus Fundal » 13. feb 2007 22:02

Tjah... Min umiddelbare reaktion er... Lad os gøre det!
Blæsevejr med om det er vores guddommelige opgave, når bare vores verden får glæde af det. Vi skal ville noget med vores liv, noget som er godt for hele vores verden, eller i hvert fald ikke dårligt for noget af den.
Af hensyn til meningen med livet, så er jeg i hvert fald helt sikker på at den ikke er at tage til fest og drikke sig fuld hver weekend.

Men for nu ikke at snakke mere udenom, så siger jeg ja. Det lyder rigtigt, det føles rigtigt, og det betyder noget godt. Hvad mere kunne vi forlange?
For gus skyld (Billede), lad os komme igang!
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)

Indlægaf tino » 14. feb 2007 07:02

Det glæder mig :D ... det er altid rart at være flere når man er on a mission for God

Måske vi skulle starte en regulær klub? ... altså som i de gode gamle dage.. he he 8)
You become what you fear
when you fear to become
tino
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. jan 2007 12:01
Geografisk sted: Aalborg

Indlægaf Magnus Fundal » 14. feb 2007 12:02

Du tænker måske på en slags Missions for God sekt eller noget? Det lyder ikke særlig VisionsPartis-agtigt.Billede
Magnus Fundal
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: 03. feb 2007 14:02
Geografisk sted: Næstved(lige nu Fakse Ladeplads)

Indlægaf tino » 14. feb 2007 22:02

En ny sekt? .... slet ikke en dum idé :lol:

Og mon ikke Visionspartiet kan rumme det?
You become what you fear
when you fear to become
tino
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: 28. jan 2007 12:01
Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Livsfilosofi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron