Det er en rigtig interessant snak, I har gang i her. Jeg tillader mig lige at komme med et par strøtanker.
PRINCIP
At partiet hviler på et åndsvidenskabeligt grundlag, giver os nogle principielle fordele. Politikeren med materialistisk livsanskuelse rives let med af kortsigtige løsninger og - hensyn. Den globale opvarmning er et godt eksempel: På baggrund af detaljerede statistikker gennem 150 år formår Al Gore at skabe en dommedagsstemning, som er med til at stimulere HANDEL MED KLIMAGASSER, ideer om at sprede KEMIKALIER med fly for at sænke temperaturen på kloden osv.
Hvor det åndsvidenskabelige grundlag - med forståelsen af årsags/virkningsloven og fenomenet frihed - lader os tvære tommelfingeren i såret: Egoisme, grådighed, magtsyge er nogle af de vigtigste faktorer til kulturforfald. Naturen prøver at afballancere os med katastrofer.
Det åndsvidenskabelige grundlag er ikke i sig selv politik. Det er videnskab. Men fordi alle de andre partier - inklusive de såkaldte kristne - hviler på materialistisk og dermed kortsigtigt grundlag, og selvfølgelig også fordi åndsvidenskabelige styringsværktøj er et ungt og uudviklet felt (og at vi, som øver det, er nogle amatører) bliver forskellen så stor, at det kan se ud som om, at Visionspartiets politik er en entydig størrelse.
Men man skal ikke se bort fra, at som tiden går, og kortsigtig materialisme afløses af åndsvidenskab langsyn, så vil der måske fortsat være spillerom for flere partier. For selv om åndsvidenskaben tillader os at se mål for skabelsen, så er der altså rigtig mange veje, som kan føre frem.
PRAKSIS
Jeg har brugt megen tid på at filosofere over, om en gulerod kan være antroposofisk. Økologisk betyder jo i korte træk, at der ikke er anvendt kunstgødning og gifte. Biodynamisk, at der er anvendt præparater med kraftvirkninger. Men hvad ville ANTROPOSOFISKE GULERØDDER betyde? Måske noget i retning af, at de er dyrket biodynamisk, det er jo indforstået, men rigtigere ville være at sige, de er dyrket med en speciel hensigt. Og her kommer problemet: Hvordan smager man en HENSIGT? Det lader sig selvfølgelig ikke gøre. Vi håndterer grøntsager efter deres KVALITET: Smager de godt, er de giftfrie, danner de grundlag for et godt helbred; ikke bondens hensigter. Tvært i mod kan vi lære noget om bondens hensigt ved at studere hans afgrøder, af den enkle grund, at hans afgrøder er et direkte resultat af hans hensigt og evne til at omsætte det i praksis. Genialt, ikke sandt

Jeg ser det lidt på samme måde med politikken. Selv om vi nu - som jeg indledningsvis berørte - står i et grelt modsætningsforhold til den øvrige politiske verden, så er det farligt at ville sælge løsninger med hensigts-mærkelapper. Det ville være dejligt, hvis vi - den modsatte vej - kunne sælge løsninger, som viste sig at være højeste kvalitet - bidrage til et sundt samfund - hvorefter en analyse af vore politiske metoder ville føre til den uigendrivelige sandhed: Vi arbejder på åndsvidenskabeligt grundlag.