Aspartam (NutraSweet).

Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf allanc2 » 29. sep 2009 10:09

Vores formand skriver og advarer mod Aspartam.
Det er han ikke ene om, og jeg er enig .... MEN der findes ikke mange andre
midler som ikke koster det hvide ud af øjnene og som kan erstatte det.
FX har jeg prøvet birkesød . Det søder næsten ikke og er meget, meget dyrt.
Hvad gør vi de er ned grænsen med hensyn til "Gammel mands sukkersyge" og gerne vil passe på ?
allanc2
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19. jul 2009 12:07

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf Søren Skogstad » 06. okt 2009 10:10

Ja - ud over 'den kolde tyrker' som jeg tog for nogen år siden
så er der måske denne her: http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=31 ... =8&menu=17

Søren
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf allanc2 » 06. okt 2009 12:10

Har jeg godt nok aldrig hørt om , men tak
allanc2
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19. jul 2009 12:07

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf Lars Mikkelsen » 08. okt 2009 13:10

Sukker og gammelmands-sukkersyge
Søren har henvist til stevia. Det er en plante, der søder flere 100 gange mere end alm. sukker. I Japan dækker stevia hovedforbruget af sødebehovet. Planten er uden bivirkninger. I DK eksperimenteres med at dyrke planten.
Men, men - en emsig sukkerindustri har først fået stevia forbudt i USA og senere gik EU som medløber også med til et forbud. Det er dybt tragisk.
Stevia kan i Helekostbutikker købes som ansigtsplejemiddel. Det kan man jo også tabe i gryden.
Engang skulle jeg helbredes for en mavesvamp (candida). Jeg spiste intet sukker i nogle måneder, ikke honning eller noget andet. Det overlevede jeg fint, tabte mig dog noget. Så man kan leve uden sukker. Iøvrigt er der også sødestoffer i rødbeder, gulerødder osv. Det spiste jeg i sukkerfri-perioden. Det ligger vel en 15 år tilbage. Jeg havde et par gange om måneden hovedpine. Efter sukkerfriperioden har jeg ikke haft hovedpine siden. En dejlig lettelse.
Enhver sygdom kan i princippet helbredes ved en plante. Problemet er at finde rette plante.
Jeg er ikke naturterapeut, men hos dem kan man måske finde rette hjælp.
Birkesød er for mig betænkelig, da der bruges kemi i fremstillingsprocessen - jeg er betænkelig ved dette.
Jeg må sige, at jeg ikke ved, om stevia kan bruges, hvis man har sukkersyge.
Lars Mikkelsen
Lars Mikkelsen
Lars Mikkelsen
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jan 2007 20:01

Lidt mere om hvorfor man ikke bare lige kan købe stevia !

Indlægaf Søren Skogstad » 08. okt 2009 20:10

Information fra Allan Christensen <allan@ac-pc.dk>
Stevia og myndighedsmishandling
Sød stevia (Stevia Rebaudiana) er er urt, der vokser vildt i Brasilien og Paraguay. Bladene indeholder glucosider, herunder op til 10% steviosid, der giver urten dens kraftigt sødende virkning - 300 gange mere end almindeligt sukker. Stevia har været brugt af befolkningerne i Sydamerika som et sødemiddel i mad og urtettheer længe før Columbus opdagede Amerika for over 500 år siden. Stevia er desuden et meget brugt sødemiddel i Japan, hvor der i 1987 blev forbrugt 700 kubik tons, et tal der utvivlsomt er steget kraftigt siden.

EU og det danske fødevaredirektoratet har valgt at klassificere stevia the som et såkaldt novel food, hvilket i praksis betyder, at vi skal indbetale 150.000 kr. til Levnedsmiddelstyrelsen blot for at søge om at få lov til at blive ved med at forhandle produktet.

Ansøgningen skal videresendes til alle andre EU-lande til vurdering, derpå skal vurderingen sendes til Den Stående Komité for Levnedsmidler og EU's Videnskabelige Komité for Fødevarer til endelig afgørelse. Det viser klart, at EU er lavet til at varetage de store firmaers interesser.

Natur-Drogeriet A/S har forhandlet stevia i 20 år efter godkendelse fra den lokale levnedsmiddelkontrol i Århus, og der er aldrig blevet konstateret skadelige bivirkninger.

Baggrunden
Stevia har været brugt i århundreder UDEN ÉT ENESTE TILFÆLDE af bivirkninger og forhandles frit i lande som Japan og Brasilien.

Hvad er så grunden til, at myndighederne i EU og Danmark vil have stevia fjernet fra markedet?

Stevia betragtes som en konkurrent til kunstige sødemidler som aspartam (NutraSweet) og saccharin og er selvfølgelig en torn i øjet på sukkerlobbyen (De Danske Sukkerfabrikker har bedt os om ikke at sælge stevia som et alternativ til sukker). Den syntetiske sødestofindustri har ingen interesse i, at stevia anvendes i større stil i fødevareproduktionen.

Til gengæld er stevia i højeste grad interessant som en sukkererstatning for den almindelige forbruger: Stevia er naturlig, ikke-toksisk, uden kalorier, egnet til diabetikere og personer, der lider af candida og andre sygdomme, hvor brugen af sukker og kunstige sødemidler frarådes.

Røret omkring stevia begyndte 1984-86, da forskere fra University of Illinois, Chicago, offentliggjorde undersøgelser, som viste, at et bestemt stofskifteprodukt i stevia - steviol - virker mutagent på bakteriestammer. På denne baggrund forbød den centrale amerikanske sundhedsmyndighed FDA i 1991 al import af stevia til USA.

De amerikanske undersøgelser blev imidlertid imødegået allerede i 1990 af engelske forskere fra University of Sussex i Brighton. Englænderne kunne påvise, at der var sket fejl i optællingen af de mutagene bakterier før og efter anvendelsen af testsubstanser samt i formlen, der var blevet brugt til beregningen af den procentuelle vækst i mutationerne. Med de engelske forskeres egne ord, kunne man med den anvendte formel lige så vel påvise, "at destilleret vand er mutagent". Efterfølgende undersøgelser har bekræftet, at stevia er et helt uskadelig at indtage for mennesker.

Dette førte til, at FDA i september 1995 reviderede sit importforbud. I stedet bestemtes det nu, at stevia igen kunne bruges i USA, men i begrænset omfang.

Det således i FDA's meddelelse (Import Alert) af den 2. februar 1996:

"Hvis stevia bruges i et kosttilskud til et teknisk formål, f.eks. som et søde- eller farvestof, og etiketteres som sådant, betragtes det som et ikke-sikkert tilsætningsstof. Men i tilfælde af at det ikke på etikketten specificeres, at stevia bruges eller vil blive brugt til teknisk formål, er anvendelse af stevia som en kostingrediens i et kosttilskud ikke underkastet bestemmelserne om tilsætningsstoffer i FD&C ACT".

Tilsyneladende er denne noget selvmodsigende kurs et politisk kompromis, hvor hensynet til sukker- og sødemiddelindustriens interesser vejer tungest til. I 1997 bragte Tv-stationen CBS en 60 minutters udsendelse, hvor det kom frem, at direktøren for FDA i 1980'erne var blevet "påvirket" af en producent af aspartam.

I dag modtager FDA flere klager over aspartam end over noget andet produkt.

At FDA kan bruge andre fremgangsmåder over for mindre firmaer kom f.eks. frem, da FDA den 19. maj 1997 forlangte af et helsefirma i staten Texas, at det brændte alle sine bøger om stevia! Den amerikanske journalist Linda Page spurgte dengang: "Har FDA, den selvsamme myndighed, der skal beskytte befolkningen, sluttet sig til nazisterne, som bragte deres politiske modstandere til tavshed med voldelige metoder?"

Konklusion
Stevia-sagen er et eksempel på myndighedsmishandling og en uhellig alliance mellem myndigheder og industri, som indskrænker det frie forbrugsvalg, holder nyttige produkter borte fra markedet eller fordyrer dem via offentlige afgifter.


Hvad kan man bruge stevia til?

* Traditionelt er stevia blevet brugt til at søde theer og andre drikke med. I de fleste tilfælde kan den erstatte sukker eller honning.
* Stevia nedbrydes ikke under opvarmning og kan derfor anvendes i kogte eller bagte spiser.
* Stevia er både "smagsforstærker" og sødemiddel. Foruden at søde fremhæver det den særlige smag i kornprodukter, brød, safter, bær, sorbets, slik, yoghurt, iscreme, tyggegummi, tandpasta og mundvand.
* Andsigtsmaske: 1 tsk. mandelklid eller Elimin vulkanjord blandes med ½ tsk. stevia og 1tsk. vand. Tilsæt mere vand, om nødvendigt. Påsmøres ansigt og hals. Tørrer 10-15 minutter, ikke længere! Masken fjernes med en fugtig klud, resten fjernes med rigeligt vand. Huden tørres, og der påføres en nærende creme. Masken virker rensende, helende, revitaliserende og betændelseshæmmende. Urenheder trækkes bogstaveligt talt ud.
* Stevia kan også anvendes ved tandkødsblødninger og som gurglemiddel ved halssmerter og forkølelse.


Tropisk stevia-coctail
Alle ingredienser blandes med mixer
2 kopper ananassaft
1 banan
1 stor kiwi, skrællet
1 spsk. spirulina pulver
½-1 tsk. stevia pulver

(Opskrift efter Karl Mincin, ernæringsvejleder, Nutrition Consulting Center, Concrete, Washington.


http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =2/menu=1/
Søren Skogstad
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: 06. maj 2009 11:05

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf allanc2 » 08. okt 2009 21:10

Jeg har forsøgt at købe noget men det er ikke at finde i Danmark. Jeg vil når jeg kommer til Malmø
igen, forsøge også der.. Malmø er forresten en dejlig by :D
allanc2
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19. jul 2009 12:07

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf Lars Mikkelsen » 09. okt 2009 12:10

Sød stevia distubueres af Natur Drogeriet i Hørning.
Det står på den dåse med 50 g, som jeg sidder med her.
Det er påskrevet: Til kosmetisk brug.
Ring evt. til denne grossist og få oplyst forhandlingssted i nærheden.
Men Sverige er sikkert udmærket,
Lars Mikkelsen
Lars Mikkelsen
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jan 2007 20:01

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf allanc2 » 09. okt 2009 17:10

Sød stevia distubueres af Natur Drogeriet i Hørning.
Det står på den dåse med 50 g, som jeg sidder med her.
Det er påskrevet: Til kosmetisk brug.

**

Kan det bruges som sødemiddel i te ? eller bliver det nogle "blade" der ligger og flyder i teen
allanc2
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19. jul 2009 12:07

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf Lars Mikkelsen » 09. okt 2009 19:10

Det er i grøn pulverform.
Jeg bruger ikke sødt i te.
Men jeg vil tro det.
Du kan forsøge, hvis du tør.
Lars Mikkelsen
Lars Mikkelsen
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: 18. jan 2007 20:01

Re: Aspartam (NutraSweet).

Indlægaf allanc2 » 09. okt 2009 19:10

Tak Lars , du behøver heller ikke noget "sød"---- middel ... :D
allanc2
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: 19. jul 2009 12:07


Tilbage til Hørt, læst eller set

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 1 gæst

cron